Barbro S

Barcelona - La Pedrera
Vi befinner oss fortfarande i Barcelona tisdagen den 15 oktober. På väg mot nästa sevärdhet letar vi lunchsställe och hittar en liten tapasrestaurang.
Vi sätter oss vid ett av de tre bord som står på trottoaren men välkomnas in av ett entusiastiskt ungt par att titta på vilka tapas som erbjuds. Jag väljer tre och väninnan två olika som mättar bra.
En termometer i närheten visar +27° så inte lider vi direkt :). Mätta och belåtna går vi vidare till målet, Gaudis berömda hus "La Pedrera" som byggdes 1906-12.
Även där är det kö att vänta i men det går hyfsat snabbt att komma in. Tänk att det här huset är ett (o)vanligt  hyreshus till största delen förutom taket, dit vi åker hiss direkt, och några lägenheter som används till annat.
 
Nej, visst ja, först tittar vi oss omkring i innergården som är nog så pampig.
Samma känsla men ännu starkare får vi när vi stiger ut på taket till denna märkliga byggnad.
Så häftiga skulpturer och böljande linjer att man lätt kan bli sjösjuk. Nä, jag överdriver :). Det var så trevligt att gå runt och fotografera eller bli fotograferad högt där uppe. Som här vid denna jätte gjord av krossad marmor/ kakel ? eller något liknande. Tänk vilket jobb att foga ihop de olika bitarna!
Väninnan tittar plötsligt fram med en liten vink innan hon fortsätter plåta med sin mobil.
Förr var det alltid jag som tog mest bilder men numera fotar hon och andra vänner med Ifånar eller Androider lika mycket. Ni ser att det inte är så höga räcken ut mot gatan så inte ville jag gå för nära.
 
Utom då jag ska ta kort, förstås.
Även här var det hiss upp och många trappor ned så efter denna trappdag hade jag ordentligt ont i otränade vadmuskler i flera dagar. Korsningen ni ser är Carrer Provenca och den stora Passeig de Gracia som vi sen promenerade vidare på mot Pl. Catalunya och den berömda Ramblan som vi faktiskt inte hann till.
 
Först skulle vi titta in på utställningshallen där vi fick se mycket mer av Gaudis arbete och inspirationskällor och sen visningslägenheten några våningar ned. Vad sägs om detta lekrum för barnen?
Ja, jag fotade ju bara dockskåpet, inte hela rummet. Det var en av de saker jag ville ha som barn men aldrig fick. Dockskåp, trampbil och elektriskt tåg var stora önskningar i flera år men jag fick ju annat istället :).
 
Sovrummet innehöll ganska fina möbler.
Vackra golv var det också i lägenheten och här är ett exempel på det.
Väninnans fina lacksko och mina kära ECCOsandaler som inte ger skavsår ingår också i bilden.
 
Tiden gick fort och vi fick tyvärr skynda oss för att hinna till bussen. Ett litet stopp vid udda skyltning hann vi med.
Välkänt är väskmärket men just nu är det tomt i mitt huvud. Vutton, eller något sånt?? De hade flera djur gjorda av sina produkter men de här två var de största.
Blir ni sugen på att köpa dyr märkesväska? 
 
Sen ångade vi genom gamla stan med koll på kartan och kom faktiskt fram en kvart innan bussen skulle gå hem till Tossa de Mar. Jag hann köpa en caffelatte i pappmugg, jag som egentligen inte alls tycker om kaffe. Jag kände att jag behövde lite energi av det slaget. Vi hade hoppats kunna ta det lugnt och sätta oss på ett utecafé vid något litet mysigt torg nära Ramblan en stund innan återresan, men det fick vi glömma.
 
Middagen på hotellet ingick ju i resan och vi var ganska hungriga, så när bussen dessutom blev sen hann vi bli stressade. Vi rusade från bussstationen i Tossa och kom fram till hotellets matsal en kvart innan den skulle stänga men personalen var tillmötesgående och lät oss få vår middag. På en halvtimme hade vi klämt i oss ca tre rättersmiddag från buffén. Man sov gott den natten :).
 
 
 
 
 
#1 - Freja

Jag är lite sugen på att åka till Barcelona, nu blev jag ännu mer intresserad!