Barbro S

Fototriss - Ledande linjer
Veckans fototema handlar om bildkomposition och hade varit jättekul att jobba med, men i helgen har jag tyvärr inte haft möjlighet att ge mig ut på motivletande. En riktig gråhelg vädermässigt är det också. Däremot vill jag vara med i trissen med bilder från Costa Brava-resan fast jag inte hittat några som riktigt stämmer till temat som beskrivs så här
 
"Naturliga eller konstgjorda linjer är ett av de starkaste kompositionsverktygen. Så väl som att leda ögat genom bilden – vilket är varför de kallas ledande linjer – kan de också dela in en bild i olika områden, eller agera som ett grafiskt element.
De mest uppenbara linjerna är de som skapas av konstgjorda detaljer som vägar, stigar, spår, broar, telefonledningar, murar, häckar, staket och trädalléer. Även skuggor kan skapa starka linjer, speciellt när solen står lågt. Naturliga linjer, som floder och bäckar har samma effekt när de ringlar sig genom landskapet och bort mot horisonten. (texten hämtad från Firstfoto.se)"
 
Med lite god vilja kanske ni kan se några ledande linjer i dessa tre bilder. Den första är från La Pedreras tak i Barcelona.
Jag tänkte mig de böljande taklinjerna som leder till de märkliga skulpturerna, så fascinerande att gå omkring bland.
 
Nästa bild är från Tossa de Mar och där får båtarnas rep vara ett slags ledande linjer.
Kanske :)!
 
Min tredje bild kommer från Nationalmuseum i Barcelona där taklinjerna leder mot kupolen.
Ja, bättre än så blev det inte idag från mig. Vill ni se fler, säkert mycket mer spännande bidrag på temat klickar ni er till fototrissens många deltagare.
 
 
 
 
#1 - Lotta

Härliga linjer som får mig att minnas en helg i Barcelona!!!

#2 - Steffe och Ingrid

Bra trissat! Båtbilden innehåller många ledande linjer, förutom förtöjningsrepen, bojarna ute i vattnet bl.a.

#3 - Violen på Brandholmen

Riktigt bra triss! Gillar att du har tagit ut svängarna i den översta bilden! I Barcelona finns det gott om ledande linjer (tänker på Gaudis verk).
Ha en bra dag!

#4 - Anna-Lena

Intressanta bilder. Särskilt den översta som nästan får mig att må illa... :)
Men som ändå fångar mitt intresse mest. Det svänger liksom.

#5 - En plats i solen

Vackert. Mittenbilden blir min favorit :)

#6 - Lena och Tommy

En jättefin triss. Första bilden är superläcker!

#7 - Bitten

Superläckra bilder!

#8 - Axart

Häftiga och exotiska bilder!
AX

#9 - juanna

Den linan vill jag ta tag i och bli ledd till havet.
Många linjer blev det!!

#10 - Marja

Härliga bilder! Tänkte faktiskt använda en liknande bild på taklinjen i Pedrera. :) Vilken tur att jag valde en annan bild därifrån. :)

#11 - KajsaLisa

Skönt att vila ögonen på din första bild efter alla raka linjer i trissen :)

#12 - Jah Hollis

Det var fina varianter på ledande linjer i dina bilder.

#13 - En plats i solen

Tack så mycket :)