Barbro S

Besviken!
Så fel jag hade. Det blev alls ingen bra vecka. Javisst har det funnits goda stunder men det har överskuggats av chocken jag fick i måndags då de sågade ner mitt kära körsbärsträd som står precis vid min entré. Vroom! lät det och innan jag hann reagera och rusa nerför trappan hade han sågat av halva trädet.
Ingen hade förvarnat, ingen från styrelsen hade pratat med mig eller min granne. När jag upprörd ringde till bostadsrättsföreningens ordförande hävdade han att alla träd var föreningens. Ja, men jag tillhör väl också föreningen. Jag har vårdat detta träd och visst har det sett eländigt ut emellanåt men massor av sura körsbär har jag plockat och gjort saft och likör av. För två år sen dignade trädet av vackra mörkröda saftiga bär och jag har faktiskt ännu kvar en tvålitersbytta full av dem.
 
Så otroligt elakt av styrelsen att besluta ta bort "mitt" lilla träd. Ordföranden sa att det såg förjävligt ut. Det är en åsikt, men jag tycker det har varit så fint för jag har sett dess betydelse som insynsskydd, som hemvist för småfåglarna, som vindskydd och inte minst som givare av goda bär. En expert påstod att det var ruttet, men titta på snittytan ovan och på bilden nedan så ser ni att det visst var friskt det mesta.
Trädet hade två stammar och den ena har varit död länge men vi har låtit den stå kvar som stöd och skydd för den friska stammen. Skuggmorellen fick en ordentligt knäck i vintras när traktorn rev av en stor gren när den snöröjde. Det har jag berättat om tidigare i bloggen. Jag vårdade såret och i år har vi beskurit den så att inte traktorn skulle kunna riva med sig fler utskjutande grenar. Trädet såg helt naturligt eländigt ut i våras men sen har det kommit massor av friska blad vilket också syns på bilden ovan. Så där ser inte ett ruttet, murket träd ut helt enkelt. Jag upplever det som ett slags övergrepp och jag sörjer. Först var jag urförbannad och ringde som sagt till föreningens ordförande men sen sjunker känslan och blir till en ledsen uppgivenhet för det är inget jag kan göra åt längre. Det är bara för sent och det är så himla sorgligt. Jag är såå arg. 
 
För två år sen planterade jag en kaprifol bredvid som har fått klättra upp över stammarna, både den friska och den avsomnade. Den täckte barken som var delvis uppsprucken och gjorde entrén fin. Nu har kaprifolen plötsligt ingenting att klättra på.
 
40-årskalaset blev trevligt och mitt bildspel om hennes barn och ungdom uppskattat. Någon golfrunda blev det inte då vädret var för osäkert. Däremot fick vi en fantastiskt fin dag i skogen i onsdags då jag och väninnan plockade kantareller. Vi fann hyfsat, de gula åt jag upp direkt men trattisarna ligger nu på tidningar för att torka.
 
Det finns många entréer som ser mer eller mindre taskiga ut med ogräs som brer ut sig men det bryr sig ingen styrelse om. Jag som har en av de finare rabatterna nu i oktober ska drabbas av elände.
Inte ser den väl förjävlig ut? Lillrosen till höger har massor av klarröda knoppar som kanske hinner slå ut och nävorna blommar på, likaså ulleternellen, ringblomman och klätterrosen Henry Weasley samt min röda solhatt som inte syns bakom brevlådan. Nog känner jag mig besviken och illa behandlad på djupet. Jag vill ge igen...men det går ju inte. Alltså att jag går iväg och sågar ned någon styrelsemedlems träd. Nej, sådan styrka och förmåga har jag inte. Och förnuft nog att låta bli :).
 
Jag bara biter ihop tills det går över. Jag har tagit eftermiddagsvila i min soffa några dagar, en hel timma har jag slocknat från att normalt bara dvala 20-30 minuter. När jag vaknat från den är min käke så spänd av att jag bitit ihop.
 
Lilla blomsterbrunnen på baksidan är ganska fin den också med uppstammad syren som jag hoppas blommar nästa år och funkia som tagit plats.
Penningablad, primula och vackra irisar m.fl. finns där också men deras blomningstid är över.
 
Just nu ringde det på dörren och min kära granne L kom med en bit tårta. Hon är bara för rar och jag som inte ens kommit ihåg hennes födelsedag i år. Nu mår jag lite bättre, säkert bara för att jag fått berätta och lite utgjuta mig över det dåliga som drabbat mig, och ska sätta mig framför tv:n med go'tårtbit och te. 
 
Hoppas ni haft en bättre vecka och att helgen blir fin.