Barbro S

Fototriss - En låt
En riktigt rolig utmaning denna vecka då Helena på Fototriss vill att vi ska välja en låt och åskådliggöra den med tre bilder. Plötsligt var min hjärna helt tom på låtar; jag som alltid går och nynnar på någon melodislinga. Jag satte på radion, vår lokala kanal Pop & Rock här i Umeå. Där spelades Supremes "You can't hurry love, en helt underbar låt från min tonårstid men inte har jag bilder till den idag. Sen kom "Dadumdobedo" eller nåt sånt vilket inte gjorde det enklare :).
 
Nehej, det blev att tänka till för att finna en låt med en titel där jag kan använda bilderna från resan till Costa Brava och Barcelona där jag nyss varit. Lite mer konkreta ord i titeln tilltalar mig.
 
Så här blev det: Först ett substantiv som visas på den här målningen från 11-1200-talet i Nationalmuseum med katalansk konst.
Ganska pampig, eller hur? 
 
Nästa bild ska bara visa en preposition som är nästa ord i titeln. Var befinner jag mig? Inte ens havet i Costa Brava vill jag ha med i (oj, den har redan varit med två gånger) svaret utan bara det lilla ordet som visar att jag inte är på utan ...  det stora blå?
Varmt och skönt var det tills jag blev uppmärksammad på att där också kunde finnas otäcka maneter. Då gick jag ganska snart upp ur vattnet men jag hade flutit omkring en hyfsat lång stund så jag klagar inte :).
 
Det sista ordet i titeln är en platsangivelse. Ett sådant fann vi i La Pedrera, Gaudis underbara hus, i visningslägenheten.
Bestämd form ska det vara. En låt av Eva Dahlgren bestående av dessa tre ord.
 
Har ni kommit på den? "Ängeln i rummet" från 1989, en låt jag tyckte mycket om. Den står sig fortfarande även om det var längesen just den cd:n spelades hos mig.
 
Fler bidrag på temat hittar ni hos Fototriss.
 
 
 
#1 - Kerstins foto

Jepp, jag kom på vilken det var. Bra triss, bilden från havet ser härlig ut.

#2 - Veiken

Så bra trissat och jag tog den inte! Skäms lite eftersom det är en favoritlåt! Ha en fin söndag!

#3 - Tantkalle

Ängeln i rummet med Eva Dahlgren är en underbar låt, så roligt att du valde den!!!

#4 - Violen på Brandholmen

Bra val av bilder till låten! Gillar den skarpt!
Ha en skön söndag!

#5 - KajsaLisa

Nej jag fixade den inte men jag känner till låten. Tänkte Jesus på första och sen låste det sig. Fyndigt och fina bilder i alla fall.

#6 - Lena

Den sista bilden var mysig

#7 - Axart

Fint trissat! havet ser härligt ut, maneter känns usch..

AX

#8 - Tomtan

Fin tolkning!!!

#9 - Meta

Det var en bra triss. Fina bilder dessutom
ha en fin dag
kram Meta

#10 - jeanette

Fin låt med Eva D och bra gestaltning av Ängeln i rummet.

#11 - Maria

En fin tolkning till denna fina och underbara låt!
Ha en bra dag!

#12 - Freja

Vackra bilder och en fantastisk låt! Och jag tog den, tack för de tydliga ledtrådarna! Bra trissat!

#13 - Beppan

Visst - den låten tog jag!
Fina ledtrådar!

#14 - Jah Hollis

Fin trissat, men jag kom inte riktigt på låten.