Barbro S

Fototriss - Stillhet
Nu ska vi fotografera stillhet till veckans fototriss. Inte helt lätt! Min första tanke var kyrkogårdar, där man kan finna stillhet bland alla fina gravar. Nästa tanke var höstmys med tända ljus, en varm pläd eller katt i knät men det är svårt att fotografera om man är ensam. Det fick bli en skogspromenad med katten istället i denna inte alls stilla höstdag då det blåser hårda vindar.
 
Det första jag fann var denna fina ticka som i all stillhet växer vidare på björkstammen som vilar bland löven.
Stammen som inte längre är del av ett levande träd men fortfarande kan ge kraft åt växter runt omkring i sin totala stillhet.
 
Även en stubbe utstrålar stillhet, tycker jag. Den kan ej längre ge liv åt stortallen som fällts av motorsågen för några år sen men är ändå en del av tillvaron. 
Ibland som viloplats för trött vandrare, ibland som spaningsplats för nyfiken katt och ofta boplats för myror och andra småkryp.
 
Jag håller mig kvar i nedåtblickandet och tittar ned på mina egna stillastående skor bland höstlöven i en stunds kontemplation (eller att katten helt enkelt vägrar följa med så det bara är att vänta).
Just idag står stillhet för sorg och vemod för mig. Varför det är så syns i mitt förra inlägg om ett älskat träd.
Annars kan stillheten vara så välgörande och skön i en hektisk tillvaro och så oerhört svår att uppnå då man drabbats av utbrändhetsskador. Hur stilla det än är runt omkring en pågår nästan alltid stresstinnitus och andra symptom som försvårar njutandet av lugna stunder.
 
Fler bidrag på temat Stillhet, kanske betydligt mer positiva, hittar ni hos Fototriss.
 
 
 
#1 - Anneli - A'la Foto

Så ledsamt med körsbärsträdet! Och så sjukt irriterande och elakt gjort av de som bestämmer! Kan de inte prata med de boende??

En fin triss bjuder du i alla fall på men jag saknar bilden på din promenadkompis, kissen!!?! :O)

Ha en fin söndag!

#2 - Jan Nordh

Godmorgon fin triss du bjuder på & fina härliga foton .
Önskar en skön söndag

#3 - P i X E L I E - Erica Pettersson

Fina trissbilder :-)

#4 - Nukke

Stilla höstdag med vindar !!!! Det var säkert fint att promenera o lysna vinden o känna skogens doft .

Ha så trevlig söndag !

#5 - Violen på Brandholmen

En höstpromenad i skogen är ett bra sätt att finna inre stillhet! Snygg triss med vackra bilder, jag riktigt känner hur rofyllt det är i skogen!
Trevlig helg!

#6 - Axart

fint trissat och bra med stillhet. Sorgligt med trädet, det är just nu en trend(hos mig har dom kapat många stora fina pilar och björkar), även i parker kapas det för fullt.
Ja, jag är trädkramare, och förstår inte tanken på "ljust och öppet" i en stad, mjukt och ombonat vore bättre.

AX

#7 - Karoleen

Vackert med dina skogsbilder =)

#8 - KajsaLisa

Visst är stillheten viktig och åtråvärd som du skriver, men du lyckades fånga den också med tre bilder.

#9 - Connie Tornevall

Underbar triss! Djur och natur ligger mig varmt om hjärtat! Älskar hela din triss!

Det är som du säger, trädresterna som ligger kvar blir näring till de kvarstående träden. Det är därför som man ibland ser att grenar och ris ofta får ligga kvar vid avverkning i skogar.

Djur och växter behöver död och skadad ved för sin överlevnad. Det är livsviktigt att det finns flera sådana platser spridda lite överallt i skogen.

#10 - Cecilia Artista

När jag såg fototrisstemat så tänkte jag direkt på två saker - havet/sjön och skogen. Jag valde ju vattnet men du skogen! Sköna stillsamma höstbilder du tagit! Men jag saknar kissen! Jag har också haft ett par katter som gärna tog en skogspromenad med mig och hundarna. Mysigt!

#11 - meta

Fint tolkat. det gäller att hitta sin egen stillhet den finns där men olika för var och en.
Ha en fin vecka
Kram Meta

#12 - Freja

Vackert stillsamma bilder, väl trissat!

#13 - Mormor

Gikk kirsebærtreet heden? Så synd.
Vakkert trisset likevel.
Ha en fin kveld.

http://www.starbear.no/mormor/2013/10/06/stillhet-er-vond-a-fotografere/

#14 - Jah Hollis

Fina bilder till det stillsamma trisstemat.