Barbro S

Födelsedag
Redan har det gått en dryg  vecka sen min födelsedag, den sista ojämna innan den stora jämna nästa år. Inte den största jämna eller näst största om man kan tro att man någon gång ska fylla 100, men den efter den :). Lite kryptiskt, inte sant?
 
Vi ses inte så ofta släktingarna och jag men varje födelsedag träffas vi. Jag hade haft otur med bakningen i år. Först misslyckade jag med jordnötsbrownies - de blev stenhårda och brända så jag fick skrapa svart. Det var bara att baka en sats till som lyckades, blev seg och jättegod. Sen fick jag inte till toppingen på toscamuffinsen som blev rinnig, innehöll för lite mandel och smakade lite för mycket smör. Till slut gick marängbotten till pavlovan sönder, men jag beslutade ändå att behålla den. Jag gjorde ett lager klister av mosad banan och jordgubbar från frysen innan grädden med krusbärscurden breddes på och si, det blev bra!
Jättestora blåbär från sista skogsvandringen och lika stora småhallon från naturområdet bakom samt med kiwi och Noblesse blev den faktiskt jättegod. Den räckte till systerdottern också som kom på besök någon dag senare. Den fina servisen är ett arvegods från mamma. Den är tjeckisk så jag gissar det är min mellanbror som köpt (eller vunnit) den på en av sina motorcrossresor i Tjeckoslovakien på 60-talet. Men säker är jag alls inte.
 
Först samlades vi till bubbel med tilltugg i vardagsrummet. 
Nehej, det här är efteråt för tilltuggen är slut, ser jag :). Lilla Agnes har tagit bilden. Här kommer den lilla damen som snart fyller hela sju år.
Så fin hon är, mitt syskonbarnbarn. Idag har jag köpt en present åt henne, på Pilgatans marknad som var jättemysig med alla härliga hantverkskunniga konstnärer.
 
Mina syskonbarn är inte längre barn utan ganska så vuxna, tvingas jag inse, jag som inte alls känner mig så gammal som jag är :).
Nog är de ganska lika varandra även om fem år skiljer.
 
Gör vad ni vill, sa jag till barnen, och då blev det så här:
Alltid roligt att vara storebror och reta lillasyster. Tids nog lär hon sig att reta tillbaka, men då kanske det blir verbalt. Så blev det för mig som är sladdis. Jag hade ju aldrig någon chans att bli starkare än de som var hela 10, 13 och 15,5 år äldre. :).
 
På TV går dvd:n från Kanarieöresan. Det var mycket från Las Palmas som jag aldrig hann besöka, men vi har alla varit där någon gång tidigare. Själv var jag bara 16 resp 17 när jag besökte den staden med väninnan S och en av hennes föräldrar. Oh,så roligt vi hade för det mesta :).
 
Jag fick fin lakrits, en roman av en umeförfattare, vän till brorsdottern samt denna vackra bukett av gladiolus, som blev som finast några dagar senare. 
Fotot är taget då. Lite för liten vas har jag men visst är de vackra när de slår ut?
 
Är man liten får man vara kreativ och här bygger A ett mjukistorn på sin mammas huvud :).
Det gäller att sitta stilla.
 
Katterna håller sig som alltid på avstånd när det är mycket folk hos mig. Men den här bilden är för härlig, så den visar jag fast den är tagen tidigare i slutet på augusti på stugan innan vi flyttade hem för i år.
En liten "surikatt" i djungeln. Något väldigt intressant har hon fått syn på.
 
Ha en trevlig helg! Idag blev det riktigt spännande med först besök på nya hotell Comfort Win i Umeå som invigdes. Vi åkte upp till tolfte våningen och bjöds på en fantastisk utsikt över stan men kameran min var hemma, oturligt nog!! Sen cyklade vi till Pilgatans marknad och minglade bland kulturfolket. Helmysigt!