Barbro S

Fototriss - Negativt utrymme
Nej, tävlingen vann jag inte, nominerad blev jag inte heller bland de tio men jag fick en fin kommentar från en av domarna. Det gläder mig. Veckans nya tema är "Negative space" eller på  svenska "negativt utrymme", inte helt enkelt att begripa direkt. Men vi fick några exempel att titta på och jag förstod det som så att en lugn bakgrund ger huvudmotivet större chans att lyftas fram.
 
Helt lugn är inte min bakgrund men nästan när tranorna flyttar hem och flyger högt däruppe bland dimmolnen samtidigt som de ropar sitt "farväl" till oss små, icke flygkunniga på marken som måste stanna kvar och möta vintern.
Näckrosen i sjön är varje år något att längta efter och här är en bild med turkos vatten som negative space.
Det är min bror som planterat den där. Annars växer bara gula näckrosor i sjön och några enstaka vita. Men vid vår brygga finns denna skönhet :).
Mera vatten som negativt utrymme i denna bild från samma sjö men i olika belysning, som synes. En gräsandhona på besök i kvällssolens sken.
 
Jag är inte helt säker att jag tolkat temat rätt men så här blev mitt bidrag. De andras bidrag hittar ni hos Fototriss.
 
 
 
#1 - Anna Filipendula Rudbeckia

Men du vilken skönhet..så roligt att ha den vid sin brygga..din bror visste vad han gjorde..

Du får mig att vilja prova att plantera in näckrosor vid bryggan vid sommarhuset. :)

#2 - Violen på Brandholmen

Snygg varierad triss med vackra bilder! Näckrosen är helt underbar!

#3 - Gunilla Karlsson

En väldigt vacker triss!

#4 - KajsaLisa

Snyggt, mittenbildens färger blev fantastiska.

#5 - Axart

Fint fotat!
Och ja, nu kommer hösten och de flyger sin kos,

AX

#6 - Anonym

Fina exempel på negative space men utan tvekan är mittenbilden vackrast!

#7 - Marit Johansson

Fina exempel på negative space men utan tvekan är mittenbilden vackrast!

#8 - Jah Hollis

Snygga varianter på temat alla tre.

#9 - Elisabeth

Näckrosbilden var riktigt fin =)