Barbro S

Ny dator och lite fågelliv
I lördags började jag installera min nya dator som jag inhandlade torsdagen före på MediaMarkt. Windows XP skulle bytas ut mot den nya Windows 8 el 8.1. Jag vet faktiskt inte om jag redan nu har uppdaterat till den senaste eller inte. Uppdaterat har jag i alla fall :). Det blev en Asus med 23" skärm (mot tidigare 19") och en hårddisk med en massa minne jämfört med tidigare.
 
Jag hoppas jag blir nöjd med den här minst 5 år, som var den tidsperiod jag hade min förra, en Fujitsu Esprimo med Asus-skärm men bara 1 GB ramminne jämfört med min nya som har 12 GB. Jag har lärt mig lite om datorer de senaste åren i alla fall. Allt är inte gallimattias när jag läser om dem längre:). Och så ett litet vårtecken.
Njutande katt och minikrokus som nog haft det tufft inatt när temperaturen var nere på -8°.
 
Våren är här men har avstannat känns det som med dessa kyliga nätter och isvindar från havet. Ändå doftar det vår och sakta, sakta försvinner de smutsiga snöhögarna. Jag har redan varit ute i skogen och vandrat med Desirée flera gånger, alltså vår lilla skogsplätt här bakom husen. Bygget som tog halva skogsdungen fortgår och snart finns här ett nytt äldreboende.
Ett gäng koltrastar syns nu i området och här anas en med vacker gul näbb om än suddig. Tidigare år har jag sett en eller två men nu är de många, vilket ger skönsång när det blir lite varmare. Ett nytt kvitter och stundom sång kommer från nötväckan som faktiskt övervintrat här i år. Den sjunger med klara fina toner, tycker jag, om än inte alls lika varierande som koltrasten. Än har jag inte lyckats fånga den på bild här, men i höstas fastnade den på stugan.
Den klättrar upp och ned på tallstammarna och är ganska orädd.
 
Lite mer vanlig är förstås kråkan, men även den gillar jag att fotografera.
Jag tänkte berätta mer om datorinstallationen men fåglarna tar över, märker jag. Tillbaka till tekniken. Det gick bra att koppla alla sladdar och få internet att fungera, men mailen tog flera dagar med support från Riksnet innan min gamla adress fått en ny plats. Jag fick också jättebra hjälp av min granne, V, bl.a. med att fixa ljud och installera skrivaren m.m. Alla bilder och dokument har jag nu fört över och fast utseendet på mapparna är nytt så känns det helt okej. Däremot gillar inte bildprogrammet Picasa mina små filmsnuttar från kameran. Den bara inte tar emot dem, eller så är de någonstans där jag inte kan finna dem.
Pilfinken sjunger fint den också. De gömmer sig ofta i häckar, där grenverket är tätt och så sjunger de av bara tusan. Med lite envishet lyckas jag koppla ihop läte med rätt fågelart och tror mig nu kunna känna igen de vanligaste kvittret i alla fall. En som sjungit mest hela vårvintern är grönfinken. Ja, de år många här runt omkring.
Mera pilfinkar.Tyvärr lyckas jag inte få så bra fågelbilder men vill ha med dem ändå :).
 
Vid min fågelmatning är det mest bara talgoxe och blåmes som äter av mina jordnötter här på altanen. Igår eftermiddag var det så mysigt. Solen sken på min altan, temperaturen i skyddat men skuggigt läge visade + 11° även om vindarna, de isiga, nog kändes emellanåt. Jag tog med mig tekoppen, en skorpa och ett digestivekex med ost och gurka på, ner och ut. Väl påbyltad satt jag där med tidningen och mina katter vilade i sin bädd på balkongbordet som hängde på staketet. Då kom det en liten tuff blåmes och började äta jordnötter precis framför oss. Katterna blev så häpna att de låg kvar och bara småpep lite så som de gör när de ser fåglar.
 
På förmiddagen föredrar Desirée att vila i soffan dit solens strålar letat sig. Mina katter har nu passerat 50-årsstrecket (omräknat till människoår, annars drygt 8,5) och det märks att de är bekvämare. Men det är också roligt att se hur de piggnar till när det kommer en varmare dag som doftar mer och får insekter att vakna till.
Jag har haft lite bekymmer med grannens katt som ideligen tog sig in på vår balkong. Det största problemet var att jag tyckte så synd om honom att han tvingades vara ute så mycket utan att ha någonstans att gå in.
 
 
Visst ser ni att i detta väder bör man inte ha katten ute i 4-8 timmar utan bara korta stunder när de själva vill? Här tittar han blygt bort men annars ser han mig i ögonen och pratar på så jag ska förstå att han bara måste få vara hos oss i skydd.
Jag har tidigare pratat med hans ägare om det, men ingenting har de gjort åt det, så en morgon när jag hörde Tusse skrika och såg lille Zorro jaga upp honom hit, kände jag att nu räcker det! Jag skrev ett brev, försökte vara vänlig och saklig, gav tips på små åtgärder de kunde göra för att värma sin katt och skrev under med namn och telefon. Ett gulligt kort av katten tog jag också med, ett där han vilade på min balkong, ett som jag visat tidigare här.
 
Men Zorros matte blev så arg och anföll med ganska otrevliga tillmälen precis vid min brevlåda när jag kom hem efter att ha handlat. Det gick liksom inte att prata lugnt. Jag ställde in mina varor, körde in bilen i garaget och skrev sen ett betydligt kortare, men lite mer ilsket svar. Efter en stund ringde hon faktiskt och visst var hon fortfarande upprörd och framför allt så sårad att jag antytt att hon inte tog hand om sin katt, men vi lyckades i alla fall samtala lugnare och jag fick förklara lite. Hon lovade då att aldrig släppa ut sin katt mer annat än när de var hemma och kunde släppa in den när den så ville. Sen dess har jag knappt sett katten ute.
 
Det var väl inte meningen, men samtidigt är det skönt för mina katter måste jag erkänna, att de inte behöver vara rädd för invadering av sitt hemmarevir. Tråkigt är att de är jättearga på mig, jag som är kattvän och bara vill väl, men för katterna, alla tre, är det bättre :). Sen får vi se hur länge det varar, men nu blir det allt varmare och snart flyttar vi ut till stugan så det ordnar sig.
 
Jag har fått det mesta att fungera med nya datorn nu, men det vore roligt att få lära sig mer om finesserna med Windows 8.1. Jag funderar på att gå en kurs, helst nu direkt, men annars till hösten. Igår tog vi oss till Returmarknad och återvinning med den gamla, väl fungerande men långsamma datorn, en ännu äldre skrivare som stått mig bi hela 10 år och lite annat smått och gott skönt att bli av med. När jag köpte dator för drygt 5 år sen hade jag just köpt nya färgpatroner till gamla skrivaren för nästan 1000 kr. Jag hade råkat ta extra stora patroner utan att jag märkte det. Fast jag då köpte en ny fotoskrivare behöll jag den gamla. De färgpatronerna har räckt ända sen dess. Svart var slut men blå text går utmärkt att läsa så jag fortsatte att skriva ut på den. Fantastiskt, eller hur, med tanke på hur min nyare skrivare (Canon) slukar färgpatroner?
 
Tangentbordet är svart och så fort det blir lite mindre dagsljus ser jag inte bokstäverna. Jag ska nog byta tillbaka till gamla ljusa tangentbordet även om den saknar volymknapp. 
 
I helgen har vi i UMeGänget en spelkväll med trevliga sällskapsspel. Vi är tio stycken anmälda men jag hade önskat minst två till för att få minst fyra till varje spel. Föreningen bjuder på ostbricka och en massa annat gott tilltugg. Jag och Å handlade igår, mycket blev det:).
 
Jag får önska er alla en trevlig helg!