Barbro S

Stugvår
När snön har tinat bort i stan bortsett från enstaka grusiga ploghögar så ligger ändå mycket av den vita varan kvar på stugtomten vår. Så här såg det ut den 12 april då jag åkte dit för att kolla läget och äta lunch ute.
Ett tjockt lager is som kommer sig av dagsmeja och minusgrader nattetid, men skogstomten börjar ändå anas.
 
Jag skulle inte gå frivilligt ut på sjön, men det är mycket möjligt att isen ändå håller ett tag till.
Inte runt bryggan och inte längst bort där lilla bäcken rinner ut. Där porlar det redan friskt Kullavatten.
 
Vid härbret är soligaste platsen och där intar jag min medhavda lunch, en ost- och broccolipaj det bara är att värma. El har vi året runt men vattnet kopplar vi inte in förrän tjälen far ur jorden. När jag tittade på "Mitt i naturen - vår" efterlyste programledarna på SVT olika sorters vårtecken. 
Mossporer som växer på gamla stubben var en av dem. Det har jag aldrig tänkt på som ett vårtecken förut. Lilla trattlaven ser ju riktigt stor ut bredvid.
 
Sista bilden på stugan innan vi börjar göra om blir från sjösidan.
Vi ska äntligen byta tak, vilket ni nog ser att det behövs. Istället för uppsprucket papptak och murkna bräder ska det bli nytt och friskt trä samt plåt som ser ut som tegel. Jag ville ha svart men gav mig för majoriteten så nu blir det vackert rött. Det tror jag blir jättefint. Nya vita takrännor och en stege till sotaren ska det bli så skönt att äntligen få på plats. Snickaren kommer om några veckor och då har förhoppningsvis all snö tinat bort.
 
Ikväll får jag besök av systerdottern med pojkvän som är på besök från Uppsala. Så därför dammsuger jag min katthårsdammiga lägenhet och skakar lite mattor m.m. Jag har en väninna på lunch i morgon också så det är skönt att ha någorlunda rent. Men sen behövs det bara att lilla Desirée har en rusning uppför och nedför trappan några gånger så syns det dammråttor i hörnen igen. Jag längtar till sommaren då de är ute mycket mer.
 
Jag vill önska er alla en Glad Påsk med många fina soliga vårdagar var ni än befinner er:).