Barbro S

Sommarbilder
Jag hinner inte skriva så mycket men lite bilder kan jag i alla fall visa nu när jag får sova en natt hemma medan brodern intar stugan.
 
Många är de spinnande nu på sensommaren. Man ser näten lite överallt på blåbärsriset daggfriska morgnar och på stugorna senare på dagen.
Välgjort är det men själva spindeln får jag inte syn på.
 
Tänk att titta ner i vattnet och se sig själv bland molnen.
Då kan man ju bli lite konfunderad.
 
Syrran, hon bara njuter hon!
Så skönt få sträcka på sig, och sen rulla lite!
Kolla minen! Hon har det bra, min lilla katt, i sommar. Utom när stora Sixten dyker upp och stör. Då blir det morr och skrik tills han fattar att han ska gå sin väg.
 
En flitig humla tar en stunds vila. Alldeles stilla sitter den på min pelargon så jag hinner hämta kameran och ta flera bilder.
Glad blir jag av den första knallgula squashblomman.
En stor fjäril, den vackra sorgmanteln, hälsar på.
Tyvärr breder den inte ut sina vingar inför kameran, men sätter sig i alla fall på solstolen min:).
 
Allt senare går solen upp, men ännu är nätterna hyfsat ljusa vid sjön. Här på Ersboda är det så mycket mörkare redan nu, märker jag. 
Klockan är 5.40 när en gyllene sal öppnar sig i sjön och berättar om ännu en kommande ljuvlig dag med härlig sommarvärme och välkomnande vatten för badälskande mig.
 
En annan som älskar att bada är mitt syskonbarnbarn L som först inte tänkt ta ett bad då han varit med familjen vid havet två dagar och faktiskt nog är lite less på vatten.
Men det går fort över och länge efter att jag, gammelfaster, stigit upp ur vattnet var han och lillasyster kvar.
Precis som jag skulle ha varit om jag var lika ung som de :).
 
Usch, jag fyller jämt snart och har faktiskt lite åldersnoja. Hoppas det går över efter den stora dagen. Nu har jag tittat på Hercule Poirots sista fall där de lät honom somna in. Alltid trist när de gör så med gamla TV-karaktärer. Jag minns hur jag led när Kommissarie Morse fick dö. Så ledsen jag blev. Då hade jag ingen aning att de skulle reprisera hans avsnitt massor av gånger. Nu vill jag inte ens se dem, så man går faktiskt vidare.
 
Med denna djupa fundering går jag till sängs i min väldigt varma lägenhet och hoppas att jag kan sova utan katter och frisk sjöluft. Ha en trevlig helg, kära läsare!