Barbro S

Vindutflykt samt Nyårsafton 2013
Jag behöver ha regelbundna utflykter till naturen för att må riktigt bra. Den 22 december åkte jag iväg med vännen för att komma iväg någonstans. Vi började med Stöcke där det enligt ryktet skulle finnas ett hus med massor av julbelysning. Dimman tätnade alltmer och om det berodde på den eller på alltför höga förväntningar så tyckte vi faktiskt inte att det var så märkvärdigt. Träden på tomten hade belysning i olika färger och det var fint men huset var inte så speciellt lysande, lite ljusslingor bara.
 
Jag ville ut till havet och vi svängde in på vägen mot Själafjärden men den var full av blankis så det blev till att stanna försiktigt och backa tillbaka då vi inte ville hamna i diket. Mot Holmsund däremot lättade dimman sakta ju mer vi närmade oss. Istället såg vi ett rosaaktigt rökmoln bre ut sig men det visade sig vara Finlandsfärjan Wasa Express som värmde upp.
För många år sen trafikerade just den här färjan rutten Umeå-Vasa. Jag har åkt med den några gånger på 80-talet när ännu taxfree-försäljningen fanns kvar. När den togs bort dog också färjetrafiken mellan Umeå och Vasa ut. Jag åkte med min syster och hennes lilla flicka till Wasalandia med alla roliga karuseller och bodde på Hotell Waskia som låg alldeles vid vattnet. Det var härligt att bada och båtcykla där, minns jag.
 
RG-line har försökt  några år men inte förrän nu när den gamla färjan kom åter från andra resmål börjar det lossna litegrann. Mest är det finnar som åker hit, har jag läst. Vi svenskar är visst trögare men det kanske tar sig då de nu verkar satsa på olika aktiviteter och resepaket.
Sakta stävar den iväg mot finska skärgården. Lite rostig och eländig ser den ändå ut, tycker jag. Nog vore det roligt med en nyare färja där de kunde erbjuda läckert smörgåsbord, m.m. Fast jag minns nog att det som en gång var inte var så läckert jämt :).
 
Vi körde så långt det gick ut mot vattnet. Sen gick jag ut en stund i den friska luften. Härligt blåsigt var det och vindkraftverken jobbade för fullt.
Man kan se att isen är på väg att lägga sig, men med den senaste tidens regn kanske ingen is nu finns kvar.
Det är så tråkigt väder denna december och januari har inte börjat bättre. Den 23 var det i alla fall lite snö så jag förevigade min söta gårdstomte.
Likaså hade vi lite snö på nyårsaftonens morgon. Härlig blöt kramsnö och grannens lilla Stina, 2 år, passade på att göra en jättefin liten snökanin.
Lite hjälp hade hon nog av pappa J :).
 
I år blev det ett ännu stillsammare nyårsaftonsfirande än ifjol då vi i alla fall gick ut till centrum av staden vid tolvslaget för att se fyrverkeriearrangemanget. Nu valde vi att stanna hemma på Ersboda med katterna och beställde en trerättersmiddag från Karlavagen catering som de körde ut till oss strax före kl 18. Till förrätt var det en läcker skaldjurstårta som smakade helt fantastisk.
Ifjol skulle det vara äkta champagen men i år valde vi ett enklare bubbel. Visst påverkas man av reklamen och just detta märke, Rotari, hade förekommit en del på TV. Jag hade också läst om den i någon tidning, att den var bra och prisvärd. Det var den, smakade helt okej både till maten och sen till tolvslaget då vi skålade till Jan Malmsjö och smällarna utanför husen.   
Å i sin fina röda tröja inköpt hos Andreas på Grubbe. Till varmrätt fick han oxfilé och jag röding och till efterrätt några timmar senare bjöds en vit chokladpannacotta med limemarinerade hallon. Allt smakade mycket bra och kvällen blev lugn med lite västernfilm på TV och före det underbara "Grevinnan och betjänten".
 
Det smällde lite då och då hela kvällen utomhus men vid tolvslaget drog det förstås igång ordentligt. Vi gick från fönster till fönster och njöt av allt som glittrade och lyste på himlen. Tänkte lite på alla stackars hundar och inte minst fåglar som blir skräckslagna samt på luften som blir nedsmutsad. Ändå kan man glädas åt firandet. Mina kära katter tog det bra; Tusse var helt oberörd men lilla Desirée gömde sig under soffan när det smällde som värst.
 
Hoppas att ni också fick en fin nyårsafton, stillsam eller livat festlig. Ett Gott Nytt År till er alla! Nu är 2014 äntligen här och Umeå får sitt efterlängtade kulturhuvudstadsår. Nu ber vi bara om kyla och snö så invigningen blir så bra som det är tänkt.