Barbro S

Gäddhäng
Det vet väl knappast de yngre vad det är men vi till åren komna har viss kännedom om ordets vanliga betydelse, även om det inte är något att bry sig om, eller hur? Det bara är. Men nu tänker jag tolka det ordet helt annorlunda, mer bokstavligt, liksom.
 
Igår morse fick jag fint besök av den store som vanligtvis gömmer sig under bryggan.
Det är något mytiskt över hans stillastående liksom meditativa uppenbarelse, men egentligen hänger han bara där under näckrosbladen. Gäddhäng!!
 
En till:).
Här kan ni se hans skugga också. Han, förresten, det har jag ingen aning om. Hen blir nog bättre.
 
När jag står där och beundrar gäddan som väntar på byte kommer en annan stor fisk som jag inte känner till.
Jag har sett något liknande för flera år sen men då blev jag inte trodd. Nu har jag bildbevis!
Visst är den märklig! Ca 30 cm lång. Ni kan jämföra med lilla mörten som simmar åt andra hållet. Den höll sig på botten men försvann ganska snabbt. Hornsimpa är ett förslag, men den lär vara mycket ovanlig i vår sjö. Någon som känner igen fisken och vet vilken sort det är?
 
Mer djurliv. När jag satt och åt lunch med vännen kom en nyckelpiga på besök men den rackarn stack mig. Visserligen inte den fina Maria med sin röda rygg men inte hade jag en aning om att de bets. Jag ville i alla fall ha en bild så vännen sprang in efter kameran medan nyckelpigan stack sin snabel i mitt lår så blodvite uppstod.
Ett pyttelitet hål kunde man se sen, men inget kliande eller så.
 
Jag avslutar med en mysbild på Tusse som krupit ned i kvarnstenens hål där det säkert är lite svalare dessa heta dagar.
Ett stort gäääsp! Det är nog tufft att ligga mest hela dagarna under något av husen där det svalkar. På dagarna är det 30-32 grader varmt. Värmerekord! Och i vattnet ljuvliga 24-26 grader. Njutning! På nätterna är de ute istället och då är det bara ca 20 grader :). 
 
Härligt med en riktigt varm sommar. Jag klagar inte alls på värmen utan bara lagrar upplevelsen i mig och mår gott. Tids nog blir det vanlig svensk sommar igen.
 
Ikväll blir det besök på båten Sjöbris med UMeGänget och sen tillbaka till stuglivet. Ha en skön helg!
 
 
 
 
#1 - Anita

Jag tror att det är en Brax! Vi såg den också då vi var där :)

#2 - Barbro S

Ja, nu har jag fått bekräftat av proffsbiolog på naturhistoriska muséet att det var en braxen. Jag trodde inte det då jag sett braxen förut, både uppdragen och i sjön men nu måste jag ge mig :).