Barbro S

Glassbonden
I söndags hade vi en trevlig utflykt till Glassbonden i Västra Selet med UMegänget. Vi var 6 personer uppdelade i två bilar som åkte mot Vännäsby. Där svängde vi av till höger innan bron och följde sen Vindelälven ytterligare 17 km. Framme i Östra Selet var det dags att svänga vänster och åka över bron till en mindre väg som ledde oss fram till den västra delen av byn. Vi hade tur med vädret även om det ibland var svala vindar. Solen sken för det mesta och utsikten var vacker.
Vi var hungriga och de flesta köpte hemgjorda matpajer till lunch. Jag vet med mig att jag inte klarar för mycket ägg och mjölkprodukter så jag nöjde mig med sallad. För att kunna äta glass efteråt :).
Det fanns massor av smaker att välja på  och jag valde några ovanliga: älgört med hallon samt västerbottensost med päron och så en med saliga blåbär. Läskande och gott men inga tydliga smaker, tyckte jag. U till höger däremot var väldigt nöjd med hjortron- och kolaglassen. S köpte med den hem samt en med hasselnötssmak och den var den godaste hasselnötsglass hon smakat, berättade hon för mig i måndags då vi shoppade loss på rea hos Eeva af Umeå.
Efter vår goda lunch med efterrättsglassar var det dags att gå ned till den vackra hängbron över Vindelälven.
Vi valde stigen som gick runt istället för den branta nedfarten. Små skyltar med intressant information om bygden fanns med jämna mellanrum. Men oj, vad fort man glömmer det man så nyfiket läser.
Nu är vi nedanför Glassbondens hus. Ni ser terassen där vi satt. S gillar promenaden.
 
Här är jag, nypermanentad sen en vecka tillbaka.
Jag lockar mitt spikraka hår en gång per år och från början är det väldigt smålockigt. Det blir bättre om några veckor :).
 
Vi gick över bron och beundrade den brusande Vindelälven. Vägen tillbaka valde vi den brantare varianten. Korna stod då framme vid stängslet och ville få...
Men ingen gav dem något utan de blev bara kliade och klappade vilket de också verkade uppskatta. Dessa är alltså inte leverantörer av mjölken till glassen än, då de alla är kvigor och ungdjur. Kossorna med juver såg vi inte till.
 
I trädgården en vacker skulptur jag inte sett förut.
Efter att S köpt sina glasspaket var det dags för återfärden. Vid bilarna fanns denna lilla sötnos.
Lagom för små barn att åka på. Inget för oss vuxna, men man kan väl ändå tycka om?
 
På hemfärden stannade några av oss till vid Slöjdarnas Hus och beundrade hantverket som bjöds ut. Så mycket fint det fanns att köpa om man vill piffa till sin inredning eller sig själv. Även ätbart fanns så jag köpte mig en burk honung av en biodlare från trakten. Mer blev det inte men jag skulle gärna besöka den igen och långsamt välja ut fina saker till mig :).
 
En fin midsommarhelg önskar jag er alla!
Något vidare väder har de väl inte lovat men man får göra sitt bästa för att fira och må gott. Jag och vännen har tänkt äta matjesillslunch i stugan om det inte hällregnar och senare besöka Döbelns Park där det är körsång och invigning av samernas tredje årstid, Vårsommaren. Sen går vi hem till honom och lagar något gott åt oss :).