Barbro S

Vinter igen
Igår inföll vårdagjämningen då natt och dag är lika långa över hela jordklotet. Att det var så här uppe visste jag ju men att det gällde för hela världen hade jag ingen aning om. Då kom också snön tillbaka och gjorde omgivningen vackert vit. Det var minusgrader med lätt och kall snö som jag bara styrde undan innan jag tog bussen till yogapasset där vi plågades en del. Men idag känns det bara bra :). Träningsvärken brukar komma lite senare.
 
Inatt blev det mildare och jag vaknade till traktorn som styrde slasksnön med gammalt grus framför sig. Någon timme senare sprack himlen upp, den blå himlen blev synlig och solen också, men innan jag läst ut del  ett av tidningen var det ögonblicket över. Nu virvlar 0 graderssnö omkring utanför fönstret. Aprilväder brukar man kalla det men det är bara mars än. Så här fin såg i alla fall vår innergård ut den 16 mars, då snön hade kommit åter efter en lång period av plusgrader och vårluft.
Jag trodde jag hade fångat en fågel på himlen men vid närmare granskning ser jag att det är en fläck på fönstret. De börjar synas nu när solen vaknat till liv efter att ha gömt sig under februaris-början av mars molntäcke.
 
Fina solnedgångar blir det också.
Och lite extra blänk i lyktan som jag köpt på Indiska för något år sen. Nu har jag också gardiner därifrån i samma turkos färg. Lite vårfint piggar upp.
Mina kära katter deppar lite efter att ha fått nosa på krokusknoppar, snödroppar och gräs mot grannens solvägg när vi hade vårvärmen. Nu blir det till att sova mer igen.
Visst ser ni Tusse bakom gardinen?
 
Sen får jag allt fler besök av grannens katt som de inte tar hand om som de borde. De släpper ut honom i kyla och snöstorm utan att han har någonstans att gå in och värma sig. Smart som han är har han hittat trappan upp till min inglasade balkong där det finns varma platser för katterna.
Zorro heter den orädde katten som enligt grannarna/ägarna är en 4-årig bondkatt "som nog klarar sig". Det handlar inte om det utan normala kattägare vill väl att katten ska ha det bra. På landet har katterna ofta en varm ladugårdsbyggnad eller förråd att gå in i, men här i vårt relativt centrala bostadsområde finns ingenstans för honom (utom min balkong) att finna värme i.
 
Den här årstiden vill katterna mest gå ut en kort stund, sen in igen, kanske ut lite senare för att kolla igen innan de ger sig och kryper ihop för att sova bort dagen. Men lille Zorro har inget val, han blir lämnad utan tillsyn halva eller hela dagar. Häromdagen tror jag att de lämnat honom ett helt dygn (är inte helt säker) för min granne hade sett honom ute sent. Han är orädd och sällskaplig till skillnad från mina mer försiktiga och för främmande skygga katter.
 
De är inte så förtjusta i hans närvaro men än har de inte bråkat i alla fall. Desirée fräser till emellanåt. Här är hon med sina fina morrhår som böjer sig så vackert nedåt.
Tusse kvitterlåter mot katten som han gör när han ser en fågel, men inte skrämmer det undan Zorro. Mina sitter på bordet inne i vardagsrummet och spanar ut på katten som inte har ett eget hem att gå till just då. Jag kör bort honom efter ett tag, men samtidigt tycker jag så synd om den lille som måste frysa. Jag vet inte vad jag ska göra.
 
Ägarna har alla möjligheter att ordna bra platser för honom. De har en uteplats där de visserligen har tejpat ihop en frigolitkartong men den är så illa till att katten inte alls går dit. Den borde de kunna förbättra. Likaså har de ett förråd som de skulle kunna ordna en kattlucka till samt en fin entré med tak över där det också skulle gå att göra en varm plats för katten.
 
Jag försökte prata med husse men han var inte mottaglig och inte trevlig, upprepade mest att det var en bondkatt. Ungefär som att en sådan kan man behandla hur som helst. Suck, inte lönt att argumentera mot dumheten.
 
I veckan har jag också besökt min stuga och fikat på bron i solskenet. Längtar tills all snö tinat bort så vi kan börja jobba med alla olika projekt. Jag ska skrapa bort målning för att kunna lägga på ny färg. Det var tio år sen brodern målade om stugan så det är väl dags igen. Ifjol målade jag en del på framsidan mot sjön, Mycket jobb är det om man ska göra det ordentligt och det vill jag.
 
Jag önskar er en trevlig helg. På söndag ska vi i UMeGänget besöka Hamptjärnsstugan och äta våfflor. Det ser jag fram emot:).