Barbro S

Säsongstart
Det är mycket nu. Allt roligt börjar på en gång. Fågelskådningen, golfen, orientering och trädgårdsjobbet, så jag hinner inte så mycket mer. Bara ett kort inlägg med några bilder innan jag åker ut med en väninna på årets andra golfrunda.
 
En fin ringduva hälsade på i vår lilla skog. Lät mig komma nära nog för en bra bild :).
I tisdags var det fågelskådning med den lokalt kände ornitologen Christer Olsson som guide. Vi besökte Storavan och fick bl.a. se en helt ny art för mig, en bläsgås, samt en massa andra roliga bekantskaper från fågelvärlden. Systerdottern var med mig och även hon blev nöjd med brushanar som visade sina vita, bruna eller svarta kragar, vitkindade gäss, vigg, bläsand och storskrakhona med fin punkfrisyr.
 
Ikväll är det dags igen och då blir det ringmärkning vid Sundshålet. Jätteroligt att få se småfåglarna nära även om jag tycker lite synd om dem som får ring på benet, men proffsen är försiktiga och kan sin sak så jag blir allt lugnare.
 
Igår var jag och väninnan på säsongens första orienteringsrunda, i Gammliaskogen, där vi tog 13 relativt lätta kontroller. Vi går så lugnt, men visst blir det en del klivande och klättrande bland stock och stenar, så jag var ordentligt trött när jag kom hem. Jag ar faktiskt fortfarande trött och det gör mig lite ängslig inför golfrundan, men det är skönt att vara ute.
 
En fin fullmåne till det. Det blir nog sista fullmånen som syns så tydligt nu när sommarnattljuset breder ut sig.
Sen blir man så förvånad i augusti när den plötsligt syns igen på himlen.
 
Ha en skön veckohelg, kära läsare. Nu ska jag iväg och hämta en ny kamera på garanti för den förra hade elektronikfel som inte gick att reparera.