Barbro S

Rafaels barndomshem
En skön avslutning på oktober med jättefint väder, behagliga temperaturer +8-10° på dagarna och till och med solsken emellanåt. Dessutom fick jag veta igår att jag kom med i finalen i fototrisstävlingen. Bland många trissare har mitt bidrag från Urbino, se här, valts ut tillsammans med 7 andra jättefina bidrag på temat "Djup". Om ni vill se de andra finalisternas bidrag och/eller rösta på mitt, klicka här.
 
När vi kom till Urbino samlades vi runt en fontän på ett litet torg med vår guide för att få info om timmarna vi skulle vara där. Lite kärleksfulla duvor lockade mitt öga.
Vi gick sen i samlad trupp uppför en smal gränd till huset där den berömde 1500-talskonstnären Rafael föddes (1483) och växte upp. Tillsammans med andra busslaster turister trängdes vi först medan guiden pratade men fick sen gå runt i egen takt och kunde välja rum som inte var så folkrika.
 
Den dagen pågick en utställning med nutida skulpturer på ostadiga pelare i det första rummet och guiden påpekade förmanande att vi inte fick stöta till någon. Det var i alla fall Rafaels fars atelje ursprungligen.
På den tiden var fönstren små men det hade han löst genom att slå ut väggen och lägga till ett extra fönster så att ljuset kunde strömma in.
 
I taket grova bjälkar när vi kom till köket, tror jag det var.
Däremot var det ett helt annat tak i salen, eller vardagsrummet skulle vi väl kalla det idag.
Först en bild på rummet och nu kommer takdekorationerna.
Lite finare där.
 
Mycket mer kommer om besöket i Rafaels hem senare, men just idag hinner jag inte mer.
 
Ha en skön helg och rösta gärna på min bidrag :).
 
 
 
#1 - Musikanta

Urbino verkar vara väldigt spännande. Kanske blir det en resa dit så småningom.
Kram från Ingrid som redan röstat som du vet :-).

#2 - Freja

Jag vill ut och resa nu!