Barbro S

Badsommaren 2014
Nu när hösten tagit ett ordentligt grepp om tillvaron kan det väl vara härligt att minnas den ljuvliga sommaren 2014 med alla sina tillfällen till bad. Jag har förstås en massa badbilder jag vill visa.
 
Försommaren blev fin några dagar i början av juni. Jag startade mjukt den 7:e med att doppa fötterna, plaska och vada lite. 
Eller om jag bara ville visa mina nymålade naglar :). Redan den åttonde tog jag i alla fall min första simtur i Kullasjön. Fredagen därpå flyttade vi till stugan, jag och katterna. Vi fick en fin helg men sen kom ruskvädret och redan på måndagen flyttade vi hem igen. Regn i en dryg vecka, iskalla vindar och en hamrande snickare gjorde beslutet lätt.
 
Först den 24 återvände vi för att stanna resten av sommaren i stugan, men inte förrän den 5 juli blev det dags för årets andra bad. Jag hade då besök av syskonbarnet med familj och hoppade i med de livliga syskonbarnbarnen. Det var bara +19 i vattnet och alltså lite kyligt att gå i, men jag vände mig på rygg och sparkade hejvilt med benen för att få upp värmen. Inte bra, för sen hade jag ont i ryggen i ca fyra veckor. Aj aj, hoppas jag kommer ihåg det tills nästa år.
 
Några bilder från det doppet tog jag inte utan dessa simmare med medföljande kanotpeppare syntes i sjön dagen efter.
Jag tror att de tränar (eller tävlar) för triathlon. De ser ju ut att aldrig andas men här fick jag det på bild:).
Efter det fick vi underbara sommardagar i mer än en månad men massor av tillfällen till bad. Här har jag besök av väninnan K med dottern A som älskar att bada.
Ett hopp i full fart eller ett dyk!
Med lånade badshorts från stugan gemensamhetskläder, alltid bra att ha:). Varken hoppa eller dyka vågar/kan jag göra utan numera glider jag i långsamt för att inte chocka hjärtat mer än nödvändigt. Jag njuter inte mindre för det. 
 
Flera dagar i rad kom andra syskonbarnet med fru och tog ett dopp. De är annars kända för att bara bada en gång per år, i stugan i alla fall:). Se så fina de är i likadana badlakan.
Härliga dagar med en vattentemperatur på +25 eller lite mer ibland. Så roligt att få besök, fika och prata en stund och bada, förstås.
Äntligen kunde jag bli förevigad i vattnet. Här viftar jag för fullt utan att få det minsta ont i rygg eller armar för den delen. Vi är nu inne i augusti och jag har besök av familjen som var med redan första doppet i juli.
Även lilla A plaskar för fullt i gamla badringen gjord av ett däck någon gång på 60-talet. När jag var liten hade vi också en badring gjord av det traktordäcks innerslang men den finns inte kvar längre.
 
Jag gillar mycket att simma med barnen. De vuxna, i alla fall de flesta jag känner, har alltid så bråttom upp ur vattnet så de hinner inte känna hur skönt det är när man vant sig vid temperaturen och bara är ett med vattnet, liksom svävar skönt i det våta blå.
Men barn, de ger inte upp i första taget, och där ligger jag förstås i lä och måste gå upp före dem:).
 
Denna dag stannade föräldrarna deras på bryggan, men annars gillar de också badandet.
Årets sista bad blev för mig den 16 augusti och den 17 flyttade jag hem med katterna, men vattnet var badvarmt längre än så. Det var bara lufttemperaturen, regn och bristen på sol som inte lockade mig till bad.
 
Men dessa simmade ändå, ständigt återkommande varje dag för att be om bröd vid bryggan.
Så, det var väl härliga tider att minnas? Nu ska jag iväg på årets sista orienteringsutflykt. Vi har 7 kontroller kvar att finna i Nydalaområdet och kanske dyker det upp en och annan svamp också.
 
Ha en skön vecka!
#1 - Musikanta

Jag badade några gånger på Öland hos Mirrfamiljen och en gång ute på mina bröder och mitt gemensamma sommarställe ute i skärgården. För övrigt blev det inget bad. (Däremot otaliga duschar hemma.)Men jag förstår av dina härliga bilder att du hör till dem som badar så fort du får tillfälle.
Kram från Ingrid