Barbro S

Utflykt till Mårdsjön
Jag fortsätter där jag slutade fast jag nu har fyllt jämna år och bytt ut första siffran från 5 till 6. Mer om firandet kommer senare. Nu handlar det om förra söndagen då vi i UMeGänget var bjudna till Å som sen ett drygt år har stuga i Mårdsjön. Jag började blogga i torsdags men då gick det inte alls att komma in på internet. Jag satt flera timmar i supportsamtal med Riksnet som är vår bostadsrättsförenings bredbandsleverantör men de hittade inget fel utan antydde att det kunde vara fel på min dator. Den som är så ny!!! Men så dagen efter fungerade allt igen, som tur var.
 
Då hann jag inget för jag hade fullt upp att fylla år :). Och igår var det surströmmingsfest med ovan nämnda gäng. 12 glada som åt stinkande strömming eller sill. Ni förstår kanske att jag hörde till sillgänget. I alla fall, solen sken när vi kom fram till Mårdsjön och blev välkomnade av Å.
Utsikten över sjön är så fin. De mysko rören är marschallhållare. Kreativt, inte sant?
 
Här är jag med värdinnan.
Badläge var det inte även om det klara vattnet i den långgrunda sjön lockade. Temperaturen passade bättre för en tipspromenad i den närbelägna skogen.
Ganska svåra frågor men då får man också jobba lite med hjärncellerna. U som gick med mig kunde sånt jag inte hade en aning om och även jag hade en del kunskap så vi fick hyfsat bra resultat även om vi inte vann. Damerna närmast i bild lyckades få alla tio rätt.
 
Sen bjöds vi på goda lax- och rökt sikmackor med tillbehör inne i mysiga stugan. Det blir så gemytlig stämning när vi samlas och jag som lever ensam mest jämt stortrivs och vill inte riktigt fara hem. Innan det var dags blev det fler klurigheter och några av oss valde att gå ut i avskiljdhet för att få fundera i lugn och ro.
 
Ute på tomten..
...eller mot den fina stugan.
En härlig sensommardag den 31 augusti. Sen gled vi över till september och då kom sommarvärmen tillbaka några dagar. Jag och väninnan S hann med en skön orienterardag i Kullaskogen då solen värmde gott och blåbären lyste frestande. Åh, vad jag ville plocka dem, men man kan inte både hinna finna kontroller och stanna upp för att fylla blåbärshinken. Några dl fick vi med hem i alla fall.
 
De övriga soldagarna var jag på stugan och förberedde födelsedagsfesten i vårt nymålade och fixade uterum. Här gör målaren B-M det sista varvet i måndags, men då var det faktiskt ganska svalt.
Det var i tisdags värmen kom och igår låg jag faktiskt på solstol på bryggan en liten stund sen jag matat änderna och fiskarna. Idag är det mer normal hösttemperatur, ca 15°, och tyvärr molnigt.
 
Någon fototriss hinner jag inte med idag för snart är det dags för syskonbarnen med familjer att hämta mig till lite mer firande :). Ha det så bra ni också!