Barbro S

Påskhälsning
Det är så härligt att solen lyser även idag fast de har lovat mulet i flera dagar. Jag vill bara ut och njuta men en plusgrad och lite isvind är kanske inte vad man längtar efter. Det blir att hejda sig en stund. Igår var vi ut och skådade lite fågel i Degernäs. Mängder av sångsvanar, kanadagäss, änder och en och annan tofsvipa, grågås samt en flock med snösparvar förgyllde kikarstunden. En trana betandes och en fjällvråk som satt still med ryggen mot oss på en stolpe ganska länge gjorde oss skådare än mer lyckliga, men isvindarna kylde och kallt blev det om nosen ganska snabbt.
 
Inga bilder därifrån men några sovande änder från förra lördagen kanske kan passa.
I Umeälven stod de. Bredvid på land finns den roliga klädnypeskulpturen med lilla månen emellan.
Betydligt mer full är den nu, månen alltså.
 
På gården där vännen bor hade solen värmt så deras snödroppar hade slagit ut på riktigt.
Hos mig på Ersboda väntar de än i knoppform med snö runt omkring.
 
Vårtecknen visar sig ändå så sakteliga även hos oss lite mer norrut. Igår hittade jag videkissar.
Fåglarna kvittrade som galna runt om i träden men trots att jag väntade tålmodigt (åtminstone några minuter) fick jag inte syn på dem. Kanske någon sekund men innan jag tryckt på on på kameran så hade de flyttat sig. Gråsiskor, grönfinkar plus de mer vanliga som finns hela vintern vid talgbollarna, talgoxe, pilfink och blåmes, såg jag men även några jag inte hann identifiera. En härligt spännande och rolig tid som nu kommer med både allt som kvittrar och det gröna och färgglada som skjuter upp ur marken.
 
Katterna trivs med vårsolen men tvekar lite inför att gå ut.
Utom på natten, då ska Tusse minsann alltid ut och kolla reviret, gissar jag. Blundandet beror nog på att de är rädda för blixten, men den behövs ju inte i dagsljus. Det vet de inte :)!
 
Med dessa rader och bilder vill jag önska er en Glad Påsk och en skön helg!