Barbro S

Efterjulmiddag
Även juldagen bjöd på en fin soluppgång.
Några dagar senare bjöd jag mina släktingar på middag hemma hos mig.
Jag vid mitt juldukade bord med fiskreceptet uppslaget. Dagen var stressig, ända sen kl 10 hade jag varit igång, bara gått ut kort till soprummet två gånger. Ett njutbart bad hann jag också med men mer än 20 minuter låg jag nog inte där. Normalt brukar jag ha förberett maten men i år gjorde jag allt samma dag då min hjärna varit planeringstrött. Inte bra kände jag då stressen nästan blev olidlig. Ändå kan man le och vara trevlig.
 
Min systerdotter kom lite tidigare och hann hjälpa mig med att tända ljusen i alla fall.
God Höga Kustenglögg, alkoholfri, men för en del med lite spets, bjöd jag på samt tilltugg med olika röror. I år en med matjesill i och en med röd rom samt philadelphiaostkex med gurka till barnen. Här slappar männen i släkten och låter sig väl smaka av mina godsaker.
Jag var mest i köket från början och kämpade med min fisk- och skaldjursgryta med saffran. Något fel var det på receptet då det blev alldeles för mycket. 
Jag var först tvungen att låna en extra kastrull av min granne men sen kom jag på att jag äger en alldeles oanvänd wok som jag säkert fått av någon bokklubb. I den rymdes hela grytan med musslor och allt. Den blev jättegod och alla tog om minst en gång. Ändå blev det fyra portioner över så visst var receptet något överdimensionerat. Men då har jag istället rester i frysen:).
 
Jag lånade kameran åt barnen men de lekte bara med den så inga bilder gick att använda. Lite för kul att busa med varandra och ta närbilder, tydligen. Min nyckelringstavla roade också.
Sorry A, men det här är den sista! Inte många av er som har kvar en fast telefon som min, eller hur? Jag gillar att sitta still när jag pratar i telefon och den strålar inte alls. En bärbar DECT-telefon lär avge mycket strålning har jag läst och jag är känslig för sådan så jag behåller min kära Respons så länge den fungerar.
 
Till efterrätt bjöd jag på mjuk pepparkaka med kolasås och lingon och även den mottogs bra. Roligt när folk trivs och gillar maten min, men så här stressad vill jag inte känna mig igen. Jag var alldeles övertrött när jag gick till sängs för att inte tala om nästa dag då yrseln fanns med mig. Får se om jag hinner komma på någon lösning innan det är dags om ett år igen.
 
Idag, onsdag, är jag nästan återställd, bara lite extra tinnitustjut. Jag har just varit på middag hos en väninna på Östra Ersboda där jag bjöds på god laxlasagne och kladdkaka. Jag fick också sällskap när jag promenerade hem i stormen. Oj, vad det blåser ute och har gjort sen i natt då det ven i tallen utanför mitt fönster. Nästan så man blir ängslig över att den ska blåsa omkull. +1° är det nu vilket ska hålla i sig över nyårsnatten också. Då behöver vi i alla fall inte frysa. Konstig vinter utan snö, längtar den!
 
Jag läste mitt julbloggande från ifjol och jag har skrivit nästan samma saker. Nu är det nog dags att hitta nya saker att skriva om. Jag funderar på att återgå till mina tavlor, det som jag började med när jag påbörjade min blogg för sju år sen. Vi får se!
 
Gott Nytt År igen!
 
 
 
#1 - Lena i Wales

Inte ens snö uppe hos dej!?!?
Här i Wales är det grönt. Någon snö vill vi inte ha, inte ens 2 cm, för då blir det totalkaos här.
Skulle vara kul att få se lite konst hos dej.
Ha en riktit god fortsättning på det nya året.