Barbro S

Snöskulpturer 2015
Ifjol blev det ingen snöskulpturtävling av olika orsaker men i år gick det bättre. Däremot blev de inte långlivade då storm, plusgrader och kanske vandaler förstörde skulpturerna så igår var bara trasiga snöhögar kvar när jag gick förbi. Temat i år var "Tiden börjar på nytt" vilket nog anspelar på att Umeås Kulturhuvudstadsår nu är över. Åtta lag har tolkat temat på olika kreativa sätt.
 
Tur då att vi var ute i lördags och förevigade dem. Den som låg närmast torget var inte helt färdig när vi passerade och titeln "Mosterställning" gav ingen ledtråd.
Men sen har jag fått berättat för mig att det är det numera insomnade Apberget (umebor vet vad jag menar) som avbildats med talartribunen längst upp. De två männen som kramas betyder säkert något men vad har inte jag kommit på. Däremot var tydligen skylten felplacerad så titeln är okänd. Här är i alla fall skulpturen nästan klar.
 
Soligt med blå himmel gjorde fotona rättvisa. Konstverken i skugga blir inte lika bra.
Med den här otäckingen kanske det inte gör något. "Rise and shine" heter verket och nu är den bara på väg att stiga upp, skina får den göra senare :). Vackra rådhuset i bakgrunden.
 
Lite sol fick den också senare när vi var på väg tillbaka. 
En zombie ska det föreställa och det är helt begripligt. Vi fortsatte att följa Rådhusesplanaden uppåt mot Järnvägsstationen, den gamla, och stötte på det vinnande bidraget. 
 
En magnifik drake vid namn Ouroboros. Den vann både juryns och publikens pris läste jag i VK.
Den är tydligen så glupsk att den till och med kan äta upp sin egen svans.
Laget "Apelsinerna" har varit med flera år och även vunnit många gånger tidigare.
 
På andra plats kom skulpturen "Vakna".
Snyggt grovskulpterad man, påminner om gamla tiders träsnidande. På andra sidan snöväggen är det däremot en annan gestalt.
Undrar vad den väl påbyltade personen ska föreställa?
 
Och på tredje plats kom "Lust for life", två kopulerande sköldpaddor.
Inte direkt min favorit även om de lyckats få fram ansiktena/huvudena bra. Däremot har de gett sköldpaddorna en massa extra ben så att de mer ser ut att föreställa stora insekter. Men det är väl en petitess. Som ni ser pågick arbetet fortfarande då de tävlande fick hålla på till kl 13 men publiken tilläts titta på tävlingsresultaten redan från kl 11. Jag tycker att det var bättre förut då de skulle vara färdiga redan kl 11, alltså för oss i publiken.
 
En som hellre borde fått ett pris enligt min åsikt var dessa lekande lakar.
Fina men svårfotograferade.
 
Eller varför inte denna jättesöta, jättestora kaninnos?
Den borde blivit barnens favorit i alla fall.
 
Längst upp mot Järnvägstorget fanns denna moderliga snöstaty med öppning stor nog för både liten och ihopkrupen stor. Bilden blir finare med den lille.
Ansiktet är mer åt Buddhahållet, tycker jag, men brösten och skötet är tydligt kvinnliga. Å andra sidan kanske en Buddhastaty kan vara kvinnlig också. Jag fick nämligen veta av en bekant vars son var med och skulpterade att skylten hamnat på fel ställe. Mosterställning som jag nämnde med den första skulpturen i detta inlägg hörde till den här, men det skulle egentligen vara Moderställning. Då blir också temat begripligt att med mödrar går livet vidare och tiden börjar på nytt :).
 
Det är alltid roligt att gå runt och titta på dessa snöskapelser, bara synd att de inte fick stå kvar längre. Men vädret rår vi inte på. Idag har jag tagit en tur till stugan för att se om snön låg kvar på taket efter alla plusgradersdagar. Det gjorde den men det droppade för fullt.
 
Jag hade köpt med mig en snöskyffel och ställde mig på en stege för att skotta ned snön från uterumstaket. Lite mer än hälften fick jag ned innan jag ledsnade och inte nådde längre. Istället tog jag en promenad med lite soldis, massor av fågelkvitter och härligt ren luft. Så skönt!  Efter det lite matshopping och en mysig eftermiddagsfilm på ettan med en ung Maggie Smith, den fantastiskt duktiga skådespelerskan.
 
Ha en skön fortsättning på veckan!
 
 
#1 - Lena i Wales

Vilket härligt inlägg! Älskar verkligen när du tar oss runt i Umeå, som jag ju inte känner till tillräckligt.
Jag tycker naturligtvis att rätt skulptur vann, för det är ju den walesiska draken, vår symbol och på vår flagga!!! Den ser bara lite kall ut och jag skulle vilja sticka den en röd dräkt, ha, ha! Roligt att ni fick lite walesiskt i Ume!
Allvarligt talat var det väldigt många fina skulpturer.

#2 - Musikanta

Fantastiskt med dessa fina snöskulpturer! Helt nytt för mig här nere i söder. Så duktiga konstnärer. Måste kännas hårt för dem som gjort dem när de bara smälter bort. Kul att du visade dem!
Kram från Ingrid