Barbro S

Tredje kvällen i Amsterdam
Tillbaka till slutet av april då vi besökte Amsterdam. Jag är idag hemma och tvättar, kokar saft m.m. och då hinner jag blogga lite också. Det kanske känns längesen men jag vill gärna ha kvar en reseberättelse med bilder så jag harvar på till det är klart. Då kanske det är höst och dags för nästa resa, vem vet :). Inte jag!
 
Lite finklädd, men bara lite för det ska vara praktiskt och skönt också.
Blusen är i ett mycket behagligt material, gillar den jättemycket, och jeansen är så stretchiga. Till det majolikapärlor från Barcelonas flygplats och gröna naglar.
 
Första anhalten var souvenirbutiken runt hörnet. Mängder av träskor var det överallt.
Stora, små, som nyckelringar, choklad eller annat. En nyckelring och lite god choklad fick det bli.
 
Vi letade tills vi hittade en mysig restaurang som vi inte besökt tidigare. Det fick bli en grekisk.
Två greker hette den och dem båda mötte vi. Här är utsikten över innergården där det snart kom en fin svartvit katt gående och tittade in.
Härlig enkel, lite robust inredning. Herr och fru ägare jobbade sida vid sida, han mest ute bland gästerna, hon i det öppna köket.
Lite gott vin i kanna smakade vi medan vi väntade på maten. Det tog en stund men så var det väldigt smarrigt det som kom också. Jag hade beställt grillad lax och S moussaka. Båda två dekorerades med både ris, pommes frites, bönor samt annat grönt.
Jättegott och mycket var det. Jag erbjöd dem att ge katten av min lax men den hade tyvärr känslig mage och klarade inte att äta sådant. Katten hörde helt klart till familjen även om de inte släppte in den i restaurangen.
 
Efter vår goda och rejäla måltid vandrade vi ut i vackra Amsterdam där det började skymma vid halv tio ungefär.
Bilderna blev förvånansvärt bra trots bristen på ljus.
Singel hette gatan som kantade kanalen. Vad det betyder på holländska vet jag inte men på svenska har vi ju två väldigt olika betydelser.
Full aktivitet på kanalen som kantades av ljus.
Och parkerade cyklar överallt fortfarande. Kanske de boende som gör så??
Små fina gränder med massor av små, intressanta affärer som nog hade lockat oss att gå in om de varit öppna. Nu gick det bra att bara fönstershoppa också. Så småningom närmade vi oss hotellet och fascinerades än en gång av kombinationen tivoli och kungligt palats.
Det grönlysande mellan de lysande stolparna är två skrikande personer som gungas fram och tillbaka.
En sista bild från pariserhjulet m.fl. karuseller innan vi gick in på vårt hotell med den annorlunda lobbyn.
Det har här varit teater en gång i tiden, därför den speciella interiören med högt i tak.
 
Nu har jag tappat upp röd- och svartvinbärssaft gjord på fjolårets skörd på flaska, hängt upp tvätten, ätit lunch och plockat ned det som jag ska ta till stugan. Det återstår bara att vattna blommorna ute och inne innan jag åker ned till stan och träffar vännen min. Så sällan jag går på stan numera, har blivit en riktig lantis.
 
Ha det så gott, kära läsare. Solen ska visst skina fler dagar nu men idag är det bara moln.
 
 
 
 
 
 
#1 - Musikanta

Senaste gången jag var i Amsterdam var för 40 år sen som turistguide. Jag lurade ner min busschaufför till en kanal så han fick backa hela vägen tillbaka eftersom det inte gick att vända. Jag var inte populär efter det.
Roligt att se dina bilder från denna vackra stad.
Kram från Ingrid

#2 - Lena i Wales

Härliga Amsterdambilder och mycket igenkänt!
Ha det bra i värmen!