Barbro S

Fototriss - Fåglar
Ett jätteroligt ämne i veckans fototriss, men också ett svårfångat. Fåglar är inte lätta att fotografera då de sällan är stilla eller överhuvudtaget visar sig när man hör dem kvittra i träden bredvid. Lite ont om tid var det idag men jag fick sällskap ut till Storavan för att leta lite större arter.
 
Där fanns det bara två svanar. Men två är tillräckligt. Däremot var de så långt borta att skärpan inte blir den bästa. Här är en av sångsvanarna på isen som ännu täcker det mesta av fågelsjön.
Vips fick de för sig att flyga. Roligt men så synd att de knappt syns mot den vita snön.
Jag har 21 x zoom på min icke systemkamera men här har jag nog använt den digitala också för det stod 42 x på skärmen.
 
Vi återvände sen till staden för andra aktiviteter, visning av Scharinska villan bl.a. och en trevlig kaffepaus på ett fik i Up2-gallerian, men så småningom blev det en promenad längs Umeälven. Till slut fick jag min belöning.
Tre fina kanadagäss på simtur bland isflaken. Två arter vårfåglar i alla fall. Snart kommer de i mängder och det ser jag såå fram emot, amatörfågelskådare som jag är :).
 
Andras bidrag på temat Fåglar hittar ni hos Fototriss.
 
 
#1 - Monica o jacob

Fina bilder tvåan när svanarna startar blir min favorit;-)
Härlig färg på vattnet i bild tre.
Ha en skön kväll

#2 - arne

Bilden när svanarna håller på att lyfta är väldigt bra.

#3 - Maria Lundmark Hällsten

Jättefina bilder, och jag läser att vi befinner oss i samma stad, kul :D

#4 - Eva Trillian

Fina, vintriga, fågelbilder i skönt ljus! Snyggt trissat!

#5 - cissi

Fint trissat....mittenbilden blir min favorit i din fågeltriss!

#6 - Katarina-Cinnamon

Fina bilder, fint trissat. En gång i tiden hade vi också svanar här

#7 - Berit E i Kasperian

Svanar hos dig också. :)
Andra bilden är väldigt fin, vinklade skärmen lite extra och då framträder de hur tydligt och vackert som helst, mot snön. :)
Berit E

#8 - Beppan

Så de har nått till dina trakter nu.
Här är det för lite öppet vatten ännu.
Men snart!!
Härligt fångat!

#9 - Axart

Fina fågelbilder, våren är här! Tycker det är snyggt med vita svanar på vit snö.
AX

#10 - KajsaLisa

Fina vårbilder, isen börjar släppa hos dig också ser jag.

#11 - Musikanta

Fina fåglar!
kram

#12 - Arteljé0913

Fina bilder måste jag säga. Bild två är suverän.