Barbro S

Fototriss - Nostalgi
Det blev en intensiv dag i dag full av trevligheter faktiskt. Turligt nog tog jag med kameran på stan och hann ta några bilder till veckans fototriss med temat Nostalgi också. Jag gick till Kungsgatan, till det som numera kallas de Västra Kvarteren där många fina trähus är bevarade med bara små butiker, ingen modern galleria alls.
 
Nostalgi känner jag när jag ser detta hus med Frukthörnan som butiken hette förr. Halva den gamla neonskylten finns kvar som synes och nu finns här en alldeles ljuvlig liten chokladdelikatessbutik, mycket frestande att besöka.
Då, på 60-70-talet handlade jag alltid här mitt biogodis i lösvikt för mittemot låg den fina Sagabiografen. Den finns delvis kvar men nu som teaterlokal som tyvärr är rivningshotad.
Lite svårfotograferad då så mycket nytt skulle störa nostalgiblicken. Även här är det fint med de gamla neonlysrören.
 
Längre västerut på Kungsgatan, på andra sidan E4:an som tyvärr ännu går igenom staden, hittar jag lilla närbutiken Bubblan som funnits jättelänge. Redan när min mamma arbetade på café i sin ungdom på 30-talet bodde hon i gårdshuset som fanns bakom butiken. 
Här har jag många gånger handlat glass och kolaremmar när jag t.ex. cyklat Broarna Runt (ca 3 mil) och velat unna mig något gott. Trots alla nya skyltar och flaggor känner jag ännu nostalgi när jag passerar den lilla affären som på den tiden mest var en liten kiosk fast en sådan man kunde gå in i.
 
Fler bidrag på nostalgitemat hittar ni hos Fototriss.
 
 
#1 - Eva Trillian

Fin tur kring dina nostalgi-kvarter!

#2 - Berit E i Kasperian

Alla bilderna andas ju nostalgi, det är så skönt när gamla byggnader får finnas kvar och tas tillvara.
Trevligt att få se sig om dina gamla kvarter. :)

#3 - Anna-Lena

Visst är det härligt att åtminstone en del gamla hus och exteriörer bevaras när det ska byggas nytt.
Hoppas verkligen att Sagabiografen får vara kvar i nuvarande skick....
Bra nostalgitriss, tycker jag.

#4 - Margaretha

Verkligen jättefina bilder på dina gamla kvarter. Härligt att det är så fint bevarat.
Om du har lust att gå in på min sida så får du se hur det också kan gå till ...
Hälsningar

#5 - Per-Anders

Fina bilder. Små genuina butiker och biografer är tyvärr på utdöende. De äts upp av sterila stormarknader i städernas utkanter. Trist.

#6 - KajsaLisa

Fina miljöer, angående mittenbilden, ifall du kan fota manuellt med din kamera så ta mittenbilden ur lite olika vinklar när det är mörkt. Kör minus med tiden på exponeringsmätaren ett par steg och testa. Nostalgin kommer att lysa och resten vara mörkt.
Pröva gärna när det är blött och regnigt. Överst i det här inlägget ligger en bild på Sagabiografen på Kungsgatan i Stockholm så förstår du vad jag menar.
http://kajsalisa.com/2014/06/30/kreativt-helgkaos-del-2/

#7 - Anonym

Fina miljöer, angående mittenbilden, ifall du kan fota manuellt med din kamera så ta mittenbilden ur lite olika vinklar när det är mörkt. Kör minus med tiden på exponeringsmätaren ett par steg och testa. Nostalgin kommer att lysa och resten vara mörkt.
Pröva gärna när det är blött och regnigt. Överst i det här inlägget ligger en bild på Sagabiografen på Kungsgatan i Stockholm så förstår du vad jag menar.
http://kajsalisa.com/2014/06/30/kreativt-helgkaos-del-2/

#8 - Artlover

Härligt att se gamla neonlysrören. De blir alltmer sällsynta idag. Och inte nog med det de gamla husfasaderna som det såg ut förr.

#9 - Ruth i Virginia

Fin triss! Tycks att alla småstäder
hade en SAGA-biograf "på den tiden".

#10 - Marja

Ja, de där husen känner jag igen. Fast på dina fina bilder ser de mer nostalgiska ut än när man bara ilar förbi. Synd att det byggs så mycket nytt i centrum.