Barbro S

Orkidépaviljongen
I Keukenhof fanns flera olika paviljonger. Den första vi besökte var Beatrix, gamla drottningens, där de i år hade orkidéutställning med kärlekstema. Det första som mötte oss var denna gigantiska bröllopstårta.
Inte ätbar men läcker ändå :)! Ett jättestort orkidéhjärta följde på det...
..och sen alla möjliga sorters orkidéer.
Phalaenopsis kallas visst dessa, vanliga i alla blomsteraffärer här hemma. En lite mer ovanlig variant på nästa bild.
De gula nedan har jag inte sett förut.
Så vackra, men väldigt lik narcisser, tycker ni inte?
 
Ett litet torn fanns för att få lite mer överblick av blomsterhavet.
Dit upp gick vi förstås och fick en helt annan vy över tårtan.
Skyltdocksbrudparet var trist, tyckte jag. Fast de små plastfigurer som brukar finnas högst upp på tårtorna är väl förstås inte finare än så där. Jag tyckte de var alldeles för stora för resten av tårtan.
 
Åt andra hållet en hylla med en härlig ring av orkidéerna.
De små mörkröda längst fram lockar mig. Jag är verkligen ingen orkidémänniska. Den första jag fick för flera år sen tog jag snabbt död på. Den andra fick i alla fall blomma färdigt men jag lyckades aldrig få den att blomma om. Nu har jag lyckats med det några gånger genom att följa instruktioner för vattning och näring, men någon större blomsterprakt får jag inte. Då är min manlige vän mycket bättre. Han har en gammal phalaenopsis som blommar om varje år utan att han gör något annat än vattnar den på vanligt blomvis då och då. Kanske för att han bor i ett gammalt trähus med stora fönster eller ...?
 
Lite andra blommor fanns det också i paviljongen. Jag vet inte vad de här heter men kul är den och med en jättefin blomsterstängel.
Blomsterutmattad blev jag och gick före väninnan ut för att sätta mig att vila på en bänk. Så här glad blev jag när hon äntligen kom ut :).
Några få bilder finns kvar sen besöket i blomsterparken Keukenhof. Ett inlägg till blir det innan vi återvänder till Amsterdam stad.
 
Ute regnar det men bara lite så jag hoppas att det slutar snart. Jag vill ut i lilla trädgården och arbeta med kompost och rensning i rabatter. Ikväll är det damupptakt på golfklubben med buffé och modevisning m.m. Något spelande blir det inte.
 
Jag och vännen har varit ute en gång i år, fyra hål gick vi på röd bana, som är den enda som hittills öppnats, innan kallblåsten hejdade oss. Lite rostiga är vi bägge två så vi valde att avbryta istället för att kämpa och ta ut oss denna första gång. En vackert silverzickzackmönstrad huggorm låg ihopringlad vid stigen när vi gick tillbaka. Det känns som om jag berättat detta redan, men det må väl vara hänt:).
 
Vad jag inte nämnt är att nu har vi också börjat orientera i vår kära Skogsluff, jag och väninnan S. Igår luffade vi i området Umåker och tog hela 8 kontroller på bara några timmar med två fikapauser också. Det är inte helt enkelt i det området, mycket klivande upp och ned på bergsskravel (finns det ordet?) med fuktig, lite halkig mossa och tät slyskog emellanåt, men absolut jättehärligt att vara ute. Vi mötte andra orienterare och fick hjälpa två med en kontroll. Sen på slutet fick vi hjälp av en ung kvinna så det jämnade ut sig. Det brukar inte vara så vanligt att man möter andra, faktiskt, så det var roligt.
 
Ha en skön vecka. Hoppas solen kommer snart och värmen också.
 
 
#1 - Musikanta

Jag är tvärtom en orkidémänniska - de enda blommor som överlever hos mig. Förmodligen för att jag glömmer bort att vattna dem ibland. Därför var det väldigt roligt att se ditt inlägg och dina fina bilder. Gula orkidéer har jag heller aldrig sett. Men det är fantastiskt att det finns en blomma som kan variera sig så mycket som just orkidén.
Kram från Ingrid

#2 - Lena i Wales

Det finns ju flera paviljonger, men Beatrixpaviljonen är alltid trevlig. Olika från år till år. Vilken tårta!
Ser att du besökt Damplatsen också. Vackert kvällstid. Mycket handel där, d v s droger. Vilket det ju finns gott om i Amsterdam.
Så kul att få följa din Hollandsresa, nu när jag inte kommer dit varje år längre.
Ha det bra!

#3 - Anna-Lena

Många vackra blommor. Jag förstår att ni blev glada när ni fick gå ut och vila.
Och ordet bergsskravel finns visst. Åtminstone i min värld. Men så är jag också uppväxt i Västerbotten.
:)