Barbro S

Finare snöbilder
Idag har solen lyst från tidvis klarblå himmel och då blir den vita snön allt vackrare. Redan igår kväll slutade det att snöa och blev ganska kallt, -8°. Strax före kl 23 då jag njutit av "Så mycket bättre", "Downton Abbey" och avslutat med att skratta åt hysteriskt roliga "Miranda" tog jag den här bilden.
Månen är ännu bara halv fast det ser ut som mer. Igår ganska tidigt var traktorn här och plogade men idag ligger all utskottad snö kvar på gångbanan till stor glädje för barnen som bygger vallar att åka kälke (och annat) på.
 
Härliga gräddhäng av snö längst ut på längan som är gulmålad i år.
Ser krämigt gott ut. Antingen är min förkylning på väg att släppa fast rösten är hemsk fortfarande och nattliga hostningsanfall plågar, eller så är det solen som gör mig så mycket piggare.
Bakom mitt sovrumsfönster såg det ut så här i morse. Fåglarna är i full gång och äter av det som bjuds.
Åh, vad jag vill ha en riktigt fin skarp bild av denna söta fågel, men icket. Den rör sig ju hela tiden så hur snabb jag än är på avtryckaren lyckas jag inte. Behövs kanske en mer avancerad kamera....eller en massa tålamod??
 
Växterna blev också söta med sina fina snöhattar.
Ser ut som en liten perennarmé på väg :).
 
Även stora (lilla) skogen bakom förgylls av snöflingorna som landat på dess grenar.
En hel del av det har redan släppt. Även om solen inte värmer mycket så lyckades den smälta i alla fall en liten del av snön som fastnat på fönstren.
Jag fick som sagt energi i dag och har bakat en mjuk pepparkaka med lingon, tvättat en maskin och gått en promenad till Coop för att bl.a. inhandla en Aladdin med mörk choklad för bara 20:-. Erbjudandet gick ut idag. Men snabb har jag inte varit och det visade sig genom att jag inte hann äta lunch förrän klockan var 16!!
 
När jag promenerade lugnt blev jag vittne till en incident som gav olustkänslor. Ett yngre par (20-35, jag såg dem bara bakifrån) styrde en kundvagn på gång/cykelbanan. Det gick lite hit och dit i snön och jag var just på väg att passera dem. Då kör de nästan på en mörkhyad familj, två vuxna och ett litet barn, som sprids åt olika håll för att undkomma. Kvinnan i schal ser ängslig ut och jag skäms över mina landsmäns ovänlighet då de säger att "här har vi minsann vänstertrafik, det får ni lära er" och skrattar lite rått. De menar väl att man som gångare bör gå till vänster, men jag tror inte den regeln gäller på gång/cykelbana.
 
Hur som helst kan man väl vara vänlig och inte kräva sin rätt så burdust, tycker jag, som nog inte alltid går på rätt sida. Jag bara tänkte att om det här är ett exempel på en hårdare attityd i samhället pga allt som hänt den senaste tiden så är det otäckt. Den känslan fick jag som bara passerade helt anonymt då jag dels inte var helt säker på vem som hade rätten på sin sida och dels inte orkar ge mig in i diskussioner med okända människor där risken är att hamna i konflikt. Men lite upprörd blev jag! Undrar om de varit så kaxiga om det varit en helt vanlig svensk familj som kommit mot dem??
 
Ute börjar julbelysningar komma fram lite här och där redan och mot nysnön är det så fint. Snart glittrar och lyser hela bostadsområden från nästa söndag då det är första advent. Redan:)!
 
Ha det så gott!