Barbro S

Gammalt och nytt i staden
Jag hann inte med något Fototriss i helgen då temat "Rak" hade krävt en del av mig. Jag scannade tänkbara alternativ i närheten och tog en titt i arkivet men fann ingenting direkt så då fick det vara. Istället visar jag nu lite bilder jag tog i Umeå stad för drygt fjorton dagar sen.
 
På stadbiblioteket har de invigt två nya konstverk. Här är det ena.
Enligt vad jag har läst är det en dricksfontän. Om man verkligen kan dricka friskt vatten ur den är jag däremot inte säker på och jag såg heller ingen försöka.
 
Mer bibliotek blir det inte utan vi gick ut på Strandvägen där det finns många gamla fina hus. Aschanska Villan är ett av dem.
Där har det nyligen öppnats en ny restaurang i källaren som tydligen heter "Hunger och törst" och ska ha fasta tre- eller femrättersmenyer som byts ofta. När jag var ung kallades huset Hantverkshuset och där i källarvalven har jag varit många gånger på trevliga fester.
 
Upp på Storgatan bar det av sedan med en vy över fina Stadskyrkan och en nedåtgående höstsol.
Vidare öst på stan mot Scharinska villan som nyligen renoverats men än inte tagits i bruk vad jag vet.
Huset var tidigare kårhus och även där har jag varit på studentfester på 80-talet. Lilla huset i bakgrunden som jag tycker är jättefint var tidigare vaktmästarbostad eller var det chaufförens bostad??
Idag bor visst ingen där utan det används på annat sätt. Fint med alla roströda lönnlöv som täcker marken.
 
Efter det passerade vi Ringstrandska villan som jag fotograferat tidigare i min blogg och kom snart fram till vännens lägenhet. Den här bilden är dock från korsordsmys hemma hos mig på Ersboda.
På så vis kommer jag in på lilla Tusse som nu bär blåkrage igen. Ett litet sår på ena frambenet som jag rengjorde för ca en vecka sen har utvecklats till en böld som nu spruckit. Idag har jag varit med honom till veterinären som gett honom antibiotika och klippt bort päls från såret. Resten måste jag fixa själv, hålla honom inne och rengöra såret med bakteriedödande salva 3-4 dagar. Tror ni den lilla katten begriper det. Nej, han springer fram och tillbaka och vill ut med jämna mellanrum, ca 3 minuter mellan varje "Nu vill jag ut!-jam" Kragen gör att han inte så lätt kommer ut genom luckan till balkongen där han faktiskt får vara, så jag måste öppna och se hans besvikelse att inte inglasningen är öppen så han kan springa ut i naturen här bakom.
 
Men syster Desirée får vara ute och det blir lite bök med att ordna öppet för den ena och stängt för den andra. Men det är bara några dagar.
 
I morse tog jag mod till mig och uppdaterade till Windows 10 och än så länge är jag faktiskt nöjd. Jag fick tillbaka hela skärmbilden (har haft en svart ram någon månad), texten är tydligare och även bildskärpan, upplever jag. Än så länge inga konstigheter, peppar, peppar. Detta roliga uttryck när man inte vill utmana ödet genom att vara för nöjd. Undrar var det kommer ifrån?
 
I helgen har jag pyntat advent det mesta i alla fall. Närmare Lucia tar jag fram resten, tomtar och sånt som är ännu juligare. Jag har också bakat, provat två nya recept, men det blev inte riktigt så bra som jag önskat. Ibland ska man nöja sig med gamla beprövade recept verkar det som, men det är alltid kul att prova nytt. Jag är i alla fall redo att bjuda på lite glöggkalas till några olika väninnor, om de har tid att hälsa på.
 
Önskar er en fin början på december. Bara Tusse blir frisk blir det nog bättre för mig också, hoppas jag :).
 
 
 
#1 - Lena i Wales

Jätteroligt att få se Umeåbilder! Känner ju till staden så lite.
Stackars Tusse!