Barbro S

Ingen triss, bara snö
Det blev ingen ny fototriss idag men vi kunde få fortsätta på förra veckans tema som var rostigt, om vi ville. Ute vräker snön ned så jag väljer att avstå men visar istället alldeles nya bilder på årets första snöoväder. Det snöade lite igår också och ännu mindre i förrgår men idag virvlar det rejält med snöflingor åt alla håll . När jag steg upp var alla fönster som jag har åt tre olika väderstreck fulla med snötussar.
Ni ser, inte är det lätt att se ut :). Jag gillar min fina glaskonst som jag köpte på Slöjdarnas Hus i Vännäs i somras. Den ger lite färg åt det gråvita ute.
 
Jag gruvade ett tag, hostig och febrig som jag är (38,1 igår, idag har jag inte kollat) men till slut måste jag ändå ut och skotta uppfarten min. Det är ju -3,7° så snön är ändå hyfsat lätt, men vinden gör att det drevar den lite tyngre. Fåglarna behöver mat en dag som denna också.
Denna bild tog jag när jag gick ut och nästa när jag gick in.
De vanligaste arterna i området, talgoxe och blåmes. Idag har jag också hört ett försiktigt knackande under det utskjutande taket så jag undrar om det kan vara en hackspett i farten. Just nu är det tyst men när/om det börjar igen ska jag gå ut och kolla.
 
Lite vänligt småprat med en skottande granne, hon med lite ryggont och jag med hes röst. Ju mer jag pratar desto värre låter jag, tyvärr.
 
Lite mysigt med snötussedörr.
Jag brukar ha en svart smideslykta ute också men den tog jag in igår innan snöfallet. Däremot får lilla ekologiska pumpan ligga kvar till våren, tror jag. Sen tar jag hand om fröna och ser om det går att få dem att växa och ge mig små orange pumpor till dekoration. I år gick det inte. Plantan kom igång så sent och det blev bara lite gröna blad men ingen frukt. Det var å andra sidan en annan pumpasort. Jag ska i alla fall prova.
 
När jag kom in kände jag hur slut min febertrötta kropp var men jag tog ändå en stunds "dog pose" för att sträcka ut musklerna lite. Det är en egentligen en yogaposition som används till att vila kroppen. 
Nederdelen av fönstren ser fortfarande lika täckta ut, men ute virvlar mindre flingor runt och man börjar skönja mer utsikt genom fönsterrutorna.
 
Det bästa en sån här dag är kanske att göra som katterna.
Sova, sova, sova! Oj, vad de är bra på det:). Jag är nog lite för rastlös för att det ska fungera och så vill jag ju sova inatt också. Ute ser jag flera föräldrar med ivriga barn som försöker leka snölekar i stormen. Jag gillar att det äntligen är snö men nog är det skönast inomhus just idag.
 
Hoppas ni också har det gott med eller utan snön!
 
 
#1 - Lena i Wales

Oj, vilket snöoväder! Roligt för mej att få se snö, i alla fall på bild. Här i södra Spanien är det sol och 24 grader på terrassen. Lite skillnad!