Barbro S

Höstlikt
Trots att vi är i slutet av september och löven har börjat gulna och även falla av i blåsten så har vi ännu inte höst enligt meteorologerna. Mysko! Det ska visst vara under +10° i en vecka innan de kallar det höst. Fototriss handlade om siffror idag och några sådana aktuella bilder har jag inte så jag hoppar trissen denna vecka.
Visar istället några bilder från veckan som varit. En fin kvällshimmel t.ex.
 
Jag hade heller ingen tid att ge mig ut och leta sådana motiv. Istället blev det att hämta vännen på flyget på förmiddagen och sen till H för en golfrunda. Vi kom till Holmsunds golfklubb vid tolvtiden. Solen sken och massor med golfsugna människor stod på kö för att ge sig ut på banorna. Jag lade min rosa boll i rännan, tio före på niohålsbanan. Väninnan gick iväg för att slå en hink bollar på rangen och jag valde att se över mina klubbor och rensa golfbagen från sparat skräp.
Ett kul moln!
 
Fort gick det inte så vi valde att gå korthålsbanan medan vi väntade. Fem hål hann vi innan vi såg att folksamlingen glesnat och skyndade oss tillbaka till röd banas startområde. Då var min rosa boll först och vi gick ut efter en treboll. Vädret var helt underbart idag med go' höstsol och milda vindar och bara lite blött här och där i gräset. Tyvärr slog jag bort min fina rosa golfboll redan på första hålet så det blev att byta till vanlig vit.
Påfågelsöga på fjärilsblomster.
 
En lika vacker fjäril nästan i alla fall, en Amiral, följde oss en bra stund. Den landade bl.a. på min hand och nosade med sin långa snabel på min hud. Tråkigt att jag inte hade kameran med. Annars tycker jag det är ont om fågelliv denna höst. Vi såg bara några gräsänder när vi svängde in mot klubben.
Halvmåne har det varit några nätter men snart är månen full. På måndag ska den bli röd pga partiell månförmörkelse. Det vill jag gärna se, men då måste man vara vaken vid fyratiden på natten.
Regnat har det gjort i veckan vilket här syns på mitt fönster. Bilden är från i onsdags då det var skönt att vara inomhus. Annars har jag nu svårt att vara inne några längre stunder på dagarna utan vill bara ut i naturen. Tur då att jag har den så nära.
Katterna spanar. Jag tar med mig dem som sällskap och går runt i omgivningarnas sly och skog, hittar vilda vinbär att stoppa i munnen. Hallon finns det några enstaka kvar men de smakar inte så gott numera. En buske med svarta vinbär har gett massor men mognat så sent. Den växer mitt bland hallonriset, ingen sköter om den och ändå ger den så bra med bär varje år. Det verkar som att det bara är jag som plockar av den och det tackar jag för :). 
 
Ja, det blir mitt något spretiga inlägg idag. Golfrundan gick bra men inte fick jag så många poäng som jag ville.
 
Ha en skön helg, det som nu är kvar!