Barbro S

Vårtecken
Solen sken för fullt idag när jag träffade åtta andra personer från UMeGänget som åkte buss nr 4 ut till IKEA. Sen var vi bara inomhus i flera timmar bland affärer och restauranger. När vi steg ut från den blågula byggnaden igen sken solen ca två minuter innan molnen flödade i många blågrå nyanser över himlen. Så det blev inte av att njuta på altanen här hemma som jag tänkt.
 
Några som njöt av solen redan 28 mars när den värmde inglasade balkongen var mina pälsade vänner.
Nu nästan två veckor senare är det bara lite snö kvar.
Tusse njuter ännu av solstrålarna.
 
Igår, den 9 april, var det bättre med sol när jag var ute och planterade penséer på min altan. Så härligt att kunna stå ute och jobba redan nu. Före det tog jag och vännen en tur till stugan där vi bl.a. släpade undan lite ris från den relativt nyfällda björken.
En promenad och lite fika därefter.
Vi hade köpt varsin räkmacka med skagenröra på ICA Kvantum som vi avnjöt till mitt goda te. Mycket snö är det fortfarande på stugtomten som ni ser.
Många höga tallar skuggar, men snart så...!
Längtar!
 
När jag kom hem sprang katterna ut så fort jag öppnade dörren. Vårkänslor där också:).
Lilla Desirée gjorde sin första vårrullning på grannens infart.
Njuter gör hon och det är härligt att se. Att sen pälsen var full av grus och sand när hon kom in var mindre kul, men jag kammade ren henne innan hon spridit den i hela lägenheten. 
 
Även Tusse la sig fast marken är knappast varm redan nu.
Vi har haft djup tjäle i markerna i år enligt mätningar i lokaltidningen VK och än har det bara börjat tina uppifrån.
 
Det hindrar inte småkrokusarna från att slå ut vid söderväggen.
Några snödroppar har också visat sig och enstaka tussilago i knopp runt hörnet mot norr, faktiskt.
 
Inomhus kör jag med tulpaner som ger färg och vårkänsla åt rummet.
Inte hundra i skärpa, tyvärr, men visst blev det fint med en vit bakgrund? Snart får jag tillbaka min egen kamera vilken jag saknat. Ändå jättesnällt att jag fått låna vännens kamera den här tiden.
 
Ja, mer vårtecken än så har jag inte på bild. Idag såg jag fullt med skrattmåsar på ett litet isflak i älven. Älven som är helt öppen frånsett enstaka flytande isbitar.
 
Ha en skön vecka som gärna får vara full av soliga dagar!