Barbro S

Luciasolen
Inte förrän vid tiotiden är det helt ljust den här årstiden men på Luciamorgonen fick vi en vacker soluppgång i alla fall. Jag hade satt klockan och steg upp redan kl sju för att se Lucia från Varbergs fästning i Svt1, en jättefin skön stämningsfylld upplevelse. Inte förrän närmare nio började himlen skifta lite i rosa. 
 
Den här bilden tog jag genom fönstret 8.45.
En kvart senare en ny utsikt och himlaupplevelse.
Ytterligare en kvart senare, 9.15, började himlen solbrinna.
Så mycket jag hann med när jag steg upp så tidigt. Jag julpyntade färdigt med alla tomtar från olika kartonger och placerade även ut julkrubbans figurer samt satte upp en ljusslinga vid entrén. Den går på timer i 6 timmar och lyser från 15 till 21 ca. Fint men tyvärr tar batterierna slut fort. I tisdags fick vi också lite påfyllning på snön ute vilket ger ännu mer julstämning.
 
Igår åt jag japansk julbuffé med två väninnor som båda ska ut och resa snart. Själv har jag ingen resa inbokad den närmaste tiden och det känns konstigt. Jag som har rest både vår och höst de senaste åren, men i år blev det inte någon höstresa ens. Inte ens till väninnan i Stockholm kom jag mig.
 
Japansk mat är i alla fall jättegod, mest var det olika sushibitar med fisk och skaldjur. En illröd liten bläckfisk med härligt tuggmotstånd men god smak och en stor mussla som i formen påminde om en hummerklo var nya bekantskaper. Grön algsallad gillade jag också. Dessutom fanns det många godbitar att välja på till efterrätt, till koppen med grönt te.
 
Snart är det dags för sista yogapasset för i år, alltid spännande att se vilka rörelser ledaren Å ska få oss att göra idag.
 
Ha en trevlig helg denna fjärde advent! Dags att tända sista ljuset i min fina änglaljusstake!