Barbro S

Lysande utställning på Bildmuséet
Ja, det kan ni tolka lite som ni vill men faktum är att den första utställningen vi guidades runt hette just Lumière (franska för ljus) av konstnären Julio le Parc (född 1928). En äldre man alltså som experimenterat med ljus mot olika material ända sen 60-talet, och nu fått ny betydelse i och med den digitala teknikens möjligheter. Konsten ska interagera med besökaren.
 
Det första verket är ändå rofyllt och stilla. Fint med djupverkan man kan tolka som man vill. Jag ser insidan av ett hyreshus med lägenheter och rum på olika plan. Vad ser du?
Rummet vi gick in i var alldeles mörkt frånsett de lysande konstverken som ändrade utseende beroende på hur vi rörde oss i rummet. Guiden berättade att utan besökare är det alldeles mörkt och stilla, om jag förstod det rätt, men med våra rörelser och vår andning satte vi igång aktiviteter, rörelse och belysning.
 
Här är vi bara tre i rummet. Ni anar min väninna som en silhuett mot ljuset som kommer in utifrån.
Hon försöker fotografera några ljusreflexer som hela tiden rör sig. Inte lätt.
Verken består av glas, metall, trä och genomskinlig plast som hängs i tunna metalltrådar mot reflekterande ytor, läser jag i broschyren.
En till från våning 6 i Bildmuséet på Konstnärligt Campus i Umeå. Därefter gick vi ned en våning där samme konstnär visade fler verk. Hans första separatutställning i Skandinavien läser jag också.
Cd-skivor tror jag det är som hänger här vid entrén till rummet. Sen går vi in i mörkret igen där man bl.a. kan lägga sig på en stor svart fyrkantig bädd i mitten av rummet och titta upp mot taket.
Rörelse förstås vilket inte framgår här. Så himla spännande var det egentligen inte men jag fotograferar ändå.
Plexiglasskivor hänger en bit in i rummet. En mor försöker fota sitt barn och jag passar på att få in lite mänskligt liv i bilden nedan också.
Blixt går inte att använda för då blir det bara platta, grå plastskivor. Lite mer spänning ger ljusreflexerna i mörkret.
 
Här är det nog metall som är underlaget.
Jag rekommenderar er att gå dit och spana in verken. Utställningen är kvar till den 17 april i år.
 
När vi är i grupp och blir guidade blir det oftast en ganska snabb vandring bland de olika utställningarna. Dessutom envisas jag alltid med att fotografera så jag har något att visa här:). Om man är ensam eller några få och tar sig tid blir kanske konstupplevelsen bättre. Vi har ändå alltid trevligt i UMEGänget (8 pers i söndags). Efter konsten passade vi på att fika gott i caféet/restaurangen längst ned i byggnaden med utsikt över snöig umeälv.
 
De övriga två utställningarna är inte så svartvita som de ovan men dem berättar jag om senare. Idag har jag slagit lite golfbollar igen samt handlat några klädesplagg på H&M här på Ersboda. Jag läser i tidningen att de ska döpa om handelsområdet Mariedal/Ersboda till Stora Birk. Hmm!! Ja, Birk betyder tydligen både björk och handelsplats så idén är väl bra men jag undrar hur lång tid det tar innan det nya namnet känns naturligt. Blir det verkligen bättre med ett namnbyte?
 
Det beror säkert på att IKEA:s nya handelsområde på Söderslätt ska kallas Avion Shopping (invigs 17/3) och då vill affärsidkarna här i norr också ha ett klatschigt namn. Själva IKEA öppnar ju redan på fredag. Då ska jag inte dit men om några veckor kanske jag åker över Tegsbron och handlar lite värmeljus :).
 
 
 
 
#1 - Lena i Wales

En spännande utställning och jag tycker du lyckats fånga den bra. Måste varit svårt. Säkert så olikt i verkligheten med ljus från olika håll och reflexer. Ibland är det kul med lite happening utställningar som alternativ det det traditionella.
Som språkintresserad var det kul namnändringarna. Birk finns ju i den gamla handeslplatsen Birka och kan tänka med samhörigheten med björk. Intressant!
Ha en trevlig helg!