Barbro S

Sjukfrånvaro
Jaha, vad har jag gjort sen sist då? I torsdags överfölls jag av magsjuka strax innan jag skulle åka iväg på yogapasset. Tack och lov att jag inte hann gå till bussen. Sen dess har jag varit krasslig och är så fortfarande. Det akuta tog slut vid tretiden på natten sen jag varit i kontakt med sjukvårdsrådgivningen och fått tips om vätskeersättning. Små små klunkar av sockervatten med salt i stillade magen så jag fick sova. Men fortfarande har jag knappt någon aptit och typ magkatarrkänsla efter att jag ätit.
 
Vackra tulpaner har i alla fall förgyllt vardagsrummet och dem fotade jag från alla håll tills det blev ett collage med katten min i mitten.
De håller uppe humöret, både kattmys och blommor som nu tyvärr har vissnat. Ett svagt illamående känner jag ännu och dessutom har jag fått ont i halsen. Först trodde jag att den bara var sårig av magsyran men det röda ger sig inte och jag har fortfarande kvar lite feber. I början hade jag 38,1. Inte mycket men jag känner mig ändå spak. Nu ligger den några tiondelar lägre vilket kanske beror på halsinfektionen? 
 
Jag tvingar mig ut för att få lite frisk luft men orkar bara gå några steg innan jag blir matt. Den här bilden tog jag från balkongen innan jag blev sjuk.
Blåmesen och den större hackspetten spanar säkert in matkulan med fett och solrosfrön förutom varandra för vara den som får först. Hackspetten har fördel av sin storlek men blåmesar är väldigt tuffa små fåglar :).
 
När kulans innehåll minskar fyller jag på med fett och solrosfrön, skalade som jag själv inte har hunnit använda upp innan utgångsdatum. Det verkar populärt.
 
Vi har haft kalla nätter länge, ner till -17-19° som till mitt på dagen värmts upp av solen till bara -5-7°. Nu ser jag att det plötsligt är plusgrader, strax över noll. Härligt! Jag måste väl ändå ta mig ut .....
 
Det hör till saken att jag gjorde illa mig i ett ben på yogan för mer än en månad sen och det har inte läkt. Här hemma känns det inte så illa men när jag går längre kryper värken nedåt till knäet och vaden som liksom tappar kraft. Jag måste stanna till och ibland vifta lite med benet innan jag kan fortsätta gå och när jag kommer hem efter ca 45 min (då går jag sakta) är jag helt slut. Det här var innan magsjukan fast i lördags var jag lite piggare och var faktiskt ute 20 minuter.
 
Då var jag också på L:s födelsedagskalas där det bjöds på helt otroliga godsaker. Jag fick undvika beröring med de andra för att inte smitta även om över ett dygn hade gått. Jag kunde inte heller smaka allt gott förstås men det var så trevligt att få vara med i lite släktgemenskap en stund.
 
Igår var det en Umegänget-träff då en av medlemmarna bjöd på hembakta semlor men den fick jag helt avstå från. Synd om mig! Idag passar jag på att klaga som ni märker. Nu har jag tagit en Ipren för att se om jag kan bli lite piggare och våga gå ut i sol-moln och kritvit snö.
 
Grannens lilla Stina har gjort snögubben som har stått kvar länge.
Fotograferad uppifrån mitt arbetsrumsfönster.
 
Vad är det här då?
Ingen aning. Kanske någon av er kan mer än jag? Den är en del av de utställningar vi besökte på Bildmuséet för någon vecka sen som jag ska berätta mer om när jag känner mig piggare.
 
Ha en skön vecka!
 
 
 
 
#1 - Lena i Wales

Hoppas du har kryat på dej! Magsjuka är inte roligt.
Vad kallat ni har det fortfarande, burrrr!
Så härlig collage med katten i mitten.

#2 - Carina Marianne Holst

Hoppas du már bättre..Fina bilder! Kram!