Barbro S

Stugbesök
Fjorton dagar sen är det jag besökte stugan men först idag kommer bilderna. Det började med en solig morgon här hemma.
Nymålad fasad, ja, alltså i somras, mot vit snö blir ganska fint. Finvädret lockade mig att ta bilen ut till Kulla och stugan vår.
Den såg ut att må bra med bara lite snö på taket. Något mer är det nu men alls inget behov av takskottning än.
 
Den låga solen sände strimmor av ljus över sjön.
Kryssräcket på bryggan var också okej.
Varje år ängslas jag lite för om bryggan ska brytas sönder när isen släpper men än så länge har det gått bra. Hyfsat i alla fall för i fjol fick vi byta en bjälke under som lossnat på ena sidan.
 
På uterummets glas hade frostrosorna samlats.
Jag hade med mig lite fågelmat i form av kokosfett blandat med solroskärnor som jag lade längst upp på stocken. Ganska snabbt kom där en talgoxe som ville smaka.
Ni ser var skärpan har hamnat, på grenarna bakom. Alls inte på fågeln som tanken var. Träden runtomkring är rejält höga och pampiga och där flög massor av talgoxar, blåmesar och .. grönfinkar, tror jag också jag hörde.
Efter att jag kollat läget i stuga och på tomten tog jag mig en promenad längs stugvägen. Med jämna mellanrum finns där åretomboende vilket känns tryggt. På vägen ut till lilla Smedholmen där det bor två har man bra utsikt över Piparbölesjön.
Söta blir buskarna av rimfrosten.
Åt andra hållet den del av sjön som jag hoppas att vi kan åka skidor på i år då vi haft ordentlig kyla i januari åtminstone.
Visst anar man ett skidspår nära strandkanten? Igår tog jag faktiskt en skidtur, då på Mariehemsängarna, med min väninna A. Det var första gången jag åkte skidor på tre år och jag njöt till fullo. Solen sken från klarblå himmel, snön lyste gnistrande vit och spåren var helt perfekta. Konditionen däremot var inte den bästa men ca en timme åkte vi runt innan det var dags för vila och fika vid Bräntbergsbacken. Där åkte massor av barn slalom, snowboard och skrana nerför backen då de hade friluftsdag.
 
Jag hoppas vintern stannar kvar så det blir tillfälle till fler skidutflykter. Den här dagen höll jag mig till apostlahästarna och välplogad väg.
Den här stigen vek jag därför inte in på. Ändå var det så skönt att vara utomhus och strosa långsamt framåt medan jag andades in den friskt klara luften, ca -7° och låga solstrålar som tittade fram mellan träden.
 
Före jag åkte dit hade jag stått ca en timme i en industrilokal på Västerslätt och slagit golfbollar mot en nätad vägg. Ja, lite stillsammare puttande blev det också tillsammans med väninnan V och vännen Å. Det är några onsdagar vi seniorer, 55+, erbjudits denna träning för bara 30 kr. Två onsdagar har jag varit där men idag valde jag att vila då skidturen ökade värken i mitt högra ben/knä. Ändå ångrar jag inte alls att jag gav mig ut igår. Med lite Voltaren på två onda punkter har det gått bra att röra sig som vanligt idag och i morgon hoppas jag att yogan mjukar upp mina uttänjda/sträckta muskler.
 
Ha en bra fortsättning på veckan!
 
 
 
#1 - Lena i Wales

Så otroligt vackra vinterbilder, så fjärran för mej här i Wales.
Och vilken blå himmel, sådan får vi aldrig här. Även om himlen är blå blir den aldrig klarblå som i Sverige. Saknar det ibland.
Njut av et vackra!