Barbro S

Nytt År
Så är då 2016 här och det känns bara bra än så länge. Nyårsaftonen blev jättetrevlig med middag hos vänner här i mitt bostadsområde, på lagom gångavstånd. Jag och min vän ordnade förrätten, en hummercocktail med avocado bl.a., värdparet bjöd på kyckling med olika läckerheter till och ytterligare ett par hade lagat chokladkaka med lingonmousse till efterrätt. Lite klurigheter höll vi också på med och kvällen gick fort tills det var dags för nyårsskål med bubbel och kramar samt fyrverkerigluttande genom fönstren, delvis ute på balkongen. Vi mådde så gott på plats att ingen av oss iddes ta oss ned till centrum för att se fyrverkerierna där. Och inga bilder har jag.
 
Det tar mig osökt in på en oljemålning jag gjorde för ca 20 år sen. En av flera liknande.
Full av rörelse och färger precis som ett fyrverkeri, eller är den kopplingen långsökt? Jag har gett tavlan namnet "Magma" som ju är lite mer trögflytande, farligt hett och okontrollerbart men ändå kraftfullt framåtsträvande.
 
På den tiden jag hade utställningar sålde jag ca 5 olika målningar i den här stilen. De var väldigt roliga att måla, bara vräka på med pensel och färg. Speciellt tjock är inte färgen, bara härligt flödande. Jag gissar att motivet är lättplacerat jämfört med en del andra av mina målningar som kanske kräver mer av betraktaren. Den ovan är i alla fall till salu. Jag har haft den på min vägg i många år men nu kan jag nog tänka mig att avstå från den.
 
Äntligen har vintern kommit, till hela Sverige verkar det som. Ute är det nu -13° och ett tunt vitt snötäcke. Hela dagen har det småvirvlat lätta, luftiga snöflingor som inte behöver skottas bort från entréer. Att sopa räcker bra om man inte nöjer sig med att bara trampa ned det lilla som är.
 
Jag har idag varit på besök hos min systerdotter, som fyller år, med pojkvän, ätit tårta och spelat roliga spel. Carcassone är ett av dem. För första gången vann moster med ynka två poäng före tvåan. Roligt!
 
Jag hoppas kunna ta lite fina snöbilder men väderleksrapporten innehöll bara moln och fortsatt småsnöande så det kanske blir svårt.
 
Ha en trevlig trettondagshelg!
 
 
 
#1 - Lena i Wales

Vad kul att få se lite av din konst. Fint!
Här i Wales är det vardag idag och ca 7 grader och solen tittade fram i förmiddags.
Ha en trevlig helgdag!