Barbro S

Tisdagstrevligt
Är ni lite övervänt nu när jag inte skrivit på ett tag? Ska försöka göra två inlägg på en gång om jag orkar och hinner den stund jag är hemma. Ute blåser det rejält och är bara +15°, så trist i juli, men än har det i alla fall inte börjat regna.
 
Förra tisdagen däremot var det riktigt fint väder när jag fick besök av en väninna som brukar komma till stugan en gång per år. Då gör vi det rejält och börjar dagen med en god lunch med lite bubbel till.
Jag bjöd på kallvarm sallad med varmrökt lax och räkor bl.a. Det blev lite extra godsaker i den eftersom min frys hade pajat och en del varor var delvis tinade. Efter lite strul och hjälp av grannen bl.a. löste det sig till det bästa. Tusse ser oberörd ut men hoppas förstås få smaka räka el lax :).
Jag hoppas på lite mer sol men det var hyfsat varmt ändå. Så skönt av vi vågade oss på årets första dopp efter lunchen.
A tyckte det var skönt även om det kändes väldigt kallt just när man steg i.
Ca 20° är det fortfarande i vattnet trots mestadels regn och kalla vindar. Tre gånger har jag badat hittills i år men jag hoppas på betydligt mer om bara sommarvärmen vill komma igen.
 
Lite senare var det dags att testa en ny drink, Amarula Frozen berries. Vi har en minimixer som jag aldrig använt förut men den fungerade hyfsat. Jordgubbar, hallon och is blev någorlunda krossade i alla fall. Amarula använde jag inte men en liknande likör.
Mynta från rabatten kom också till användning. Den blev alltså jättegod!
 
Sola och vila en skön eftermiddag när solen sakta försvinner bakom tallarna.
Katterna vill också vara med.
De är lite ängsliga att stora grannkatten Sixten ska komma men kan ändå njuta av tillvaron emellanåt.
 
Middagen hade A funderat ut så vi testade ett nytt recept på en matig och fräsch linssoppa med mycket smak i. Jättegott. Då var vi tvungna att flytta bordet för att få lite sol.
Det ser hemskt ut runt omkring för det är årets projekt, att få undan all gammved som legat under en presenning sen 70-talet, gissar jag. Ja, all ved är inte så gammal förstås men den som ligger längst ned och är delvis murknad är inte lätt att få bort. Spikar kan det finnas också. Jag har haft hjälp av Senioruthyrningen att såga och stapla veden mot friggeboden vår. Vi väntar på ett vedförråd som jag beställde redan i början av maj, men ännu inte kommit. Då ska det bli en skyddad eftermiddagsplats att sitta på, har jag tänkt.
Men än är det långt dit. Suck, alltid tar saker mycket längre tid än vad man räknat med. Det dåliga vädret gör att jag jobbar tungt och mer än vad jag borde med tanke på hälsan. I värmen tar man det lugnare och unnar sig vilostunder på solstol mycket mer. Men jag får muskler i alla fall :).
 
Hoppas att ni ändå har det bra i sommar !
 
 
#1 - Lena i Wales

Vad härligt det ser ut att sitta vid en sjö och avnjuta en god måltid med en vän och dessutom ta ett dopp!!!
Du ser ut att njuta i fulla drag!
Du råkade inte se mej på SVT Gomorron i morse?
Ha det bra!