Barbro S

Fortsättning Bildmuséets utställningar
Idag är jag riktigt på benen igen och har varit ända in till centrum, träffat UMeGänget och ätit lunch med dem. Vi hade brunch på restaurang Invito på programmet men där var det fullt med folk. Vi sju fann inget bord trots att de försäkrat oss att vi inte behövde boka bord om vi var färre än tio. Miss! Vi funderade och upptäckte att flera av oss inte besökt Utopias Foodcourt där det finns fyra olika restauranger att välja bland och ändå kan vi alla sitta tillsammans. Vi fann ett bord lugnt och bra till nära en grönskande vägg. Alla fann mat de gillade. De flesta av oss valde den nyaste restaurangen Sassou. Namnet ihopsatt av orden sallad och soup, fast där fattas ett s..?
 
De hade i alla fall jättegoda soppor - jag smakade både broccoli- och skogssvampsoppan i små portioner samt sallad från buffén. Även lax i mangosås var jättegod och sjögrässalladen med bulgur i. En ny bekantskap i matväg som jag gillade med härligt gnissel i tugget :). Däremot fann jag inte den veganska oumph något vidare, en parfymig smak jag gärna avstår ifrån.
 
Bild från längesen då solen sken.
Denna dagen är gråmolnig med ca 1 plusgrad. En liten promenad i skogen min (!) där Tusse följde med riktigt långt har jag också hunnit med. Men nu åter till utställningarna vi besökte söndagen innan jag blev sjuk.
 
På våning fyra en ovanlig installation så till vida att det var tillåtet att röra alla ting i rummet och även att ändra placeringen.
Vår guide delvis kapad längst till vänster till och med uppmuntrade oss att göra så. På papperen stod skrivet med enligt mig alldeles för liten stil olika tankar som antagligen var menade att tala till oss som individer, men speciellt engagerande var det inte så vi gick fort vidare ner till våning tre där många konstnärers verk var representerade.
Först möttes vi av detta långa bord fullt med mekaniska instrument obegripliga för de flesta av oss, gissar jag. Enligt beskrivningen handlar det om navigering och astronomi, men guiden sa att endast ett föremål på bordet gick att använda, de övriga hade manipulerats med någon detalj så de såg riktiga ut men inte fungerade. Konstnären heter Manuela Ribedeneira och verket "Konsten att navigera: Objekt av tydlighet och tvivel"
 
Här kommer flera exempel på vad som fanns där.
Gytter av något slag. Ganska vackert, tycker jag.
 
En liten glob som reflekterar... och en fin träfigur nedan.
Samt lite roliga färgnågonting där färgen rör sig beroende på hur man betraktar föremålen.
Likaså mackapären från förra inlägget anas i bakgrunden. Vilket av föremålen som var ett riktigt navigeringsinstrument missade jag tyvärr att fråga guiden om.
 
Härnäst kommer Hermann von Helmholtz (1821-1894) med Sfymograf enligt Marey, ett instrument som användes som pulsmätare på 1800-talet.
Så fin och levande avbildning av handen, inte sant? Många verk återstår att visa så det blir fler inlägg framöver.
 
Så skönt att ha återfått lite energi nu i alla fall. Febern blev värre i tisdags då en förkylning med rinnsnuva tog vid. Två dagar då jag bara hasade omkring i morgonrock och sov mesta tiden. På torsdagen steg jag i alla fall upp, duschade och rörde mig långsamt kring huset - till soprummet och ut med katterna, sen in och vila igen. Vännen skjutsade mig till Willys så att jag kunde handla lite, med betoning på lite. Eftersom jag fick magsjuka har aptiten varit lite på sparlåga så en del av maten har inte blivit uppäten innan bästföredatum. Jag slänger inte utan kollar hur fräsch den är. Det mesta går att äta upp om det tillagas, märker jag. Och katterna hjälper mig med fil och turkisk yoghurt. Det gillar dom!
 
Nu längtar jag efter solen igen. Ändå har det mulna vädret varit skönt när man ändå måstat hålla sig inomhus och mest vilat. Men solstrålarna ger sån härlig energi. Bara vänta och se för marssolen kan vara riktigt go'.
 
Ha en skön fortsättning på helgen!