Barbro S

Skidtur på Kullasjön
Med plusgrader och regn så försvinner nog snart snön även om en hel del än är kvar. Då är det skönt att minnas vilken ljuvlig marsmånad vi fick i år. Fyra skidturer hann jag med, två på Mariehemsängarna och två på sjöar. I går var jag ute med väninnan S men hade då lämnat kameran hemma eftersom jag redan en dryg vecka innan, den 20 mars, hade fotograferat när jag och systerdottern skidade vid stugan vår.
På Kullasjön står jag nu, i trygg förvissning om att isen bär. Till vänster snett framför stugan ser ni riset efter den björk som nyligen fällts. Redan för tre år sen diskuterade vi att ta bort den och äntligen är det gjort.
 
Här ser ni A:s skugga med skidor..
.. och här resten av systerdottern min.
Vid något som ser ut som en liten vak??
 
Här åker hon iväg från mig mot den större Piparbölesjön.
Hack i hälinen kommer jag. Nära den smala övergången mellan sjöarna är det öppet vatten så vi väljer att åka över en landtunga istället och håller oss nära land.
Det är ganska isigt på sjön så långt åker vi inte utan bara fram till vassen som är så fin att fotograferas vid. Här är ett collage som min systerdotter tagit med sin mobilkamera.
Till och med selfien blev lyckad. Jag frågade henne om hon retuscherat bort min rynkor men hon säger att hon inte gjort något alls. Fantastiskt :)!
 
En apelsin delade vi innan vi åkte samma väg tillbaka. Stugan är fin också från sjösidan.
A blev också jättefin på den här bilden.
Vi hade råkat köpa likadana pannband när vi var på Gammlias julmarknad i december.
 
Sen slog vi oss ned i solen framför härbret och åt vår medhavda matsäck. Plötsligt svischade det till ute på sjön och fyra snabba skidåkare gled förbi. 
De åkte så fort att jag hann bli orolig att de inte skulle upptäcka tunn is och öppet vatten där Kullabäcken tar vid men det är klart att de gjorde det. Här konfererar de innan de tar den säkra vägen in i skogen vid bryggan.
 
En lika ljuvlig skiddag hade vi igår också men då var det lite blötare snö och mer is som vi undvek. Alla våra grannar var där och njöt på olika sätt av Annandag Påsk i Kulla (inte Blå...). Ett par åt mysig sillunch på sin brygga, en annan pimplade stillsamt iklädd orangefärgad overall, andra åkte skidor som vi och några drog också iväg på skoter så vattnet forsade bakom dem. 
 
Nu börjar flyttfåglarna komma söderifrån och idag har det räknats till mer än 4 500 sångsvanar i Umedeltat ser jag på nyheterna. När vi var där i lördags såg vi kanske 45 och var så nöjda med det. Bilder från den utflykten kommer senare. Idag har jag bara klippt mig, gjort några ärenden och sett dvd:n "Nybyggarna" under regnig eftermiddag.
 
Ha en fortsatt trevlig efterpåskvecka!
 
 
#1 - Lena i Wales

Det ser så härligt och vackert ut, men så annorlunda från där jag befinner mej nu.
Ha en trevlig helg!