Barbro S

Stora Tuvan
I veckan har jag hunnit med tre olika aktiviteter då kameran varit med. Den första var i tisdags, denna ljuva dag då solen sken och temperaturen i skuggan gick upp mot helt otroliga +13°. Vi valde då att lämna skidorna hemma men väl på plats vid Stora Tuvan såg vi andra skidåkare och spår på isen.
Mest skoterspår men även de går bra att åka skidor i. Där framme sånt man sätter fast båtarna vid, gissar jag.
Längst ut Umeälven men vad denna lilla vik kallas vet jag inte. På andra sidan landtungan går ju Rinneln som förbinder älven med Västerfjärden.
 
Vi tog våra ryggsäckar och gick över den svajande men säkra hängbron över till Stora Tuvans naturreservat som jag besökt flera gånger tidigare i samband med fågelskådning, men då lite senare på våren. Det är spångat hela vägen till skådarstugan längst ut på udden så att rullstolsburna och även barnvagnar kan tas med. Just i tisdags fungerade det bara till fots då det var bucklig snö hela vägen ut.
Bara en liten bit ut på isen vågade vi oss då det fanns blankis nära vilket kan betyda svag is, eller hur?
Fast här syns inget sånt på Österfjärden ut mot Holmsund/Obbola. Vi hade med kikare och spanade lite från stugan men inte en fågel.
Jo, två kråkor hörde och såg vi men det är inte något att hoppa högt för.
Vi flyttade ut en bänk och njöt av solen istället samt av fikat vi hade med. 
Videkissar, årets första, blir jag alltid glad av att se.
Sidenmjuka som en kattpäls och glänsande vita.
 
Stugorna i Villanäs kantar älven.
Eller är det Bergsboda? Jag har inte kollat kartan.
 
När vi vandrade stigen tillbaka stannade vi till vid fågeltornet som uppfördes för länge sen. Jag är lite höjdrädd, speciellt när det är öppna trappsteg men väninnan ville absolut upp då hon aldrig varit i ett fågeltorn, så efter denna bild gick jag också dit upp.
När tornet byggdes var det nog en fantastisk utsikt men nu har träden vuxit upp så utsikten är mycket begränsad. Där nere ser man i alla fall en trivsam rastplats för fågelskådare och andra att fika på när snön tinat bort lite till.
Sen måste man också få ha lite kul så det blev till att försöka hänga en stund.
Något vidare gick det inte då grenen svajade oroväckande och vi inte ville knäcka den. Istället föll kära S till marken :).
Bara talgoxar och blåmesar kvittrade runt oss. Sådana som jag också har utanför fönstret här hemma. En ovanlig björk fångade min blick.
Är det en sjuka eller är det vrilar som händiga kan göra skålar av?
 
En skön utflykt var snart till ända och nöjda med solstrålningen, den friska luften och motionen åkte vi till våra respektive hem. Dagen efter besökte jag med tre andra väninnor restaurangen Hunger&Törst som jag ska visa bilder från senare. Och igår blev det en härlig skidtur med systerdottern.
 
Hoppas att ni också får njuta av marssolen!
 
 
 
#1 - Lena i Wales

Härligt väder och god vän!!! Ni ser verkligen ut att ha kul ihop!
Ha en fin dag!