Barbro S

Höstglöd
Jag har haft så många långa inlägg som kräver en hel del förberedelsearbete så nu ska det bli skönt med ett kort spontaninlägg om inget speciellt, bara lite färgglada höstbilder.
En aroniabuske har grannen, lite längre bort finns en, till och med flera, aroniahäckar vars blad prytt gräsmattorna ett tag. Det här vackert röda lövet plockade jag upp redan i början av oktober, nu har de flesta bleknat.
 
I höst har de rivit våra gamla garage och bygger nu nya som om ca två veckor ska vara klara att tas i bruk. Under tiden har vi fått ställa våra bilar på Plantagens stora parkering här i närheten. Där upptäckte jag dessa fina rönnar den 1 oktober.
Inte är det här någon vanlig rönn även om de också kan få röda löv. På fler ställen har jag sett dem i höst och de verkar behålla löven länge. Jättefina tycker jag der är, men jag vet inte vad sorten heter.
 
Mängder av sidensvansar har svirrat runt området i flera dagar och ätit sig mätta på hägg- och rönnbär.
Fotografera dem är svårt då de rör sig så snabbt. Vips har hela flocken dragit vidare innan jag ens hunnit få upp kameran. Men här lyckades jag då de faktiskt satt stilla en stund i grannens hägg som står strax bakom min balkong.
Lite ovanlig vinkel, inte sant? Vackra är de verkligen. Undrar hur de livnär sig hela vintern då de kalasar på mängder av bär redan nu? Jag har börjat mata småfåglarna med jordnötter på framsidan och en bit bakom balkongen har jag hängt en kokosnöt med diverse godsaker. Den första köpte jag på Rusta men när den var tom gjorde jag en egen fett- och fröblandning som snart är slut den också. Där är hittills bara talgoxe, blåmes och pilfink men ifjol hade jag också besök av en större hackspett.
 
Löss har invaderat min Hibiscus i sommar och höst. Jag har kämpat med såpvatten och ihjälklämning av de små gröna och bruna som lämnar söta spår efter sig. Till slut lyckades jag och igår hade två blommor slagit ut.
Kanske lite mer blekröda än de som blommar vår och sommar men jag blir lika glad ändå.
Nu hoppas jag verkligen att lössen har gett upp men jag får kolla den ett tag till.
 
Idag har solen äntligen lyst hela dagen och jag har varit ute ca tre timmar i dess strålande ljus. Med två väninnor gick jag en golfrunda som vi antar är årets sista. Lugnt på banan, lite frost här och där men hyfsat bra utom just på de provisoriska greenerna var det. De ordinarie får inte beträdas när det är frost. En härligt solig, avslappnad runda som kändes så bra efter all gråtid vi haft.
 
När jag kom hem fick jag besök av vännen min som köpt fisk till kvällens middag. En god sås bestående av grädde, buljong, lök, mangold och räkor förgyllde torsken och de egenodlade potatisarna. Mina sista då jag bara satt 5 stycken i pallkragar på stugan.
 
Igår var jag med Umegänget på After Work på Operabaren, en ny restaurang på Norrlandsoperan. Gott var det, speciellt för köttätarna som fick både oxfilé och kalvfärsbiffar, men jag fick varken skaldjur eller fisk. Även om det vegetariska var väldigt gott så saknade jag lite räkor och lax, men nu har jag kompenserat för det :).
 
Önskar en trevlig fortsättning på helgen!