Barbro S

Krogberget i Kvarnfors
Som ni vet orienterar jag och min väninna S varje år sen 2009. Från maj till och med september letar vi kontroller i skogarna runt Umeå. Vi har fyra olika kartor, alltid Gammlia och Nydala, ofta I20/regementet, ofta Kulla eller Umåker men i år fick vi besöka ett nytt område, Kvarnfors, som ligger efter väg 363 bortanför Hissjö. Jätteroligt att få upptäcka en ny skog, en ny å och nya bergsknallar. En fantastisk trevlig bekantskap var Krogberget där vi letade kontroller en av våra sista orienteringsdagar i år.
Se så stark jag är :)! Det stod inget namn på kartan utan jag har googlat tills jag hittade bergets namn och att där skulle finnas flera grottor. En av dem var skyltad.
Fårstugan där getare och boskap brukade söka skydd, står det bl.a. på skylten. Några fler grottor hittade vi inte men antydan till dem fanns. Här gymnastiserar väninnan tufft.
Jag tyckte det var tufft för jag kände ett visst obehag att gå in under klippan, som om den skulle få för sig att falla ned på mig just då. Dessa två bilder kommer från väninnan S:s mobilkamera den dagen men de resterande är mina från lördag den 1 oktober då jag tog med UMeGänget till platsen som jag blev så betuttad i.
Här vandrar vi långsamt uppåt, hyfsat brant var det. Efter en stund möttes vi av detta budskap.
Fyra frivilliga ville agera troll för en stund. Några andra såg vi inte till!!
En rostig stege lutad mot bergväggen kände vi inte för att använda men vi såg faktiskt bergsklättrare vara där och öva på branterna, men inte med stege. Flera små öppningar syntes men vi lockades inte att krypa in och undersöka dem vidare. Det stod på skylten att det skulle finnas små rum innanför.
Då var det roligare att vända blicken utåt mot den fina utsikten.
Inget som minner om mänsklig närvaro fast bara någon kilometer bort från byn Kvarnfors befinner vi oss. Långt bort lite till höger anas en mast av något slag, 3G, 4G eller en TV-mast??
 
Människor besöker i alla fall denna plats ofta inser man när vi upptäckte en relativt nybyggd grillstuga med tillhörande vedförråd.
Lite blåsigt var det denna dag men några av oss (herrarna) gjorde upp eld utomhus och satt där i blåsten medan resten av oss, kvinnor samt hund, gick på en promenad.
Sixten var så nyfiken och ivrig att han gnällde när vi rörde oss för sakta. Det gick naturligtvis inte att släppa honom fri i detta grott- och klipplandskap. Riskera att han försvann ville vi inte, framför allt inte L som lånat honom av sin fysiskt mindre rörliga granne.
Vilka härliga klippgubbar vi fick se. Verkligen ett märkligt landskap som inlandsisen skapat för minst 10 000 år sen.
Här ser jag en strandad jätteval med gapet mot mig. Vad ser ni?
 
Vi tog oss uppför branterna till den mer plana toppen där faktiskt en av kontrollerna fanns kvar även om tiden för VK/IFK:s Skogsluff var över.
Fint landskap även där med små pölar/gölar.
Man kan undra om det ändå inte finns lite mystiska väsen på denna urskogsaktiga plats när man ser dimfiguren på bilden nedan?
Visst ser ni den där i mitten? Vad kan det vara???
 
Sen hittade vi oss en mysig fikaplats i lä och lockade till oss herrarna från deras mer blåsiga plats. Någon gruppbild lyckades jag inte med då det är två i gänget som inte vill vara med på bild. Jag känner inte att jag vill be dem flytta på sig, det vore lite otrevligt, så ni får nöja er med delar av oss när vi senare efter en lyckad utflykt vandrar hemåt.
Namnet Krogberget kommer sig av att det en gång i tiden, för länge sen, ska ha funnits en vägkrog där i närheten (eller på berget?).
 
Det är så roligt att vara ute i naturen. Nu har väninnan rest utomlands några veckor och vännen min föredrar stadens larm så jag får nöja mig med en kort sväng till stugan ibland eller som i tisdags, en härlig golfrunda då solen sken gott. Sen dess har vi mest haft mulet, så också idag, då vi istället besökt Avion och sen ätit lunch på Ikea.
 
Jag, som aldrig haft en smartphone, utan klarat mig alldeles utmärkt med en Nokia i flera år, har nu fått en enkel Samsung Young 2 att lära mig på. Några selfies går det inte att ta med den kameran,  inte heller finns blixt, men ljudet är utmärkt vid telefonsamtal och i sms:en kan jag nu se de emojis som vänner skickar. Förut blev det bara små fyrkanter som jag fick gissa att de var smileys.
 
Däremot kan jag hittills bara skicka små gröna grodor som smileys till dem. Det kunde jag göra med Nokian också men däremot inte skicka eller ta emot mms som nu går alldeles utmärkt. Jättekul att jag fått den att fungera (den jag fick den av gillade den inte alls) och än så länge är jag nöjd och behöver inte mer än så. Vad gäller surf så gör jag det helst här vid min stationära dator.
 
Önskar er en bra vecka!
 
 
#1 - Lena i Wales

Vad trevligt det verkar!
Inte visste jag att du var lika stark som Pippi, men nu vet jag efter ditt bildbevis, hi,hi!
Vackra utsikter och härliga stenblock.
Ha en bra dag!

#2 - Sara

Vilket fint ställe det där ser ut som :)