Barbro S

Skogsutflykt
Lite oinspirerad är jag och så stor lust att blogga har jag inte för den utlovat regniga dagen är än så länge solig om än sval då natten varit kylig, men lite ska jag anstränga mig ändå :). För ca två veckor sen for jag och väninnan till broderns skog (han äger en smal del av den i alla fall) för att leta svamp. Då jag före älgjakten hittat massor av gula kantareller var det lite snopet att knappt hitta några denna gång. Plockade av någon annan förstås. Här har jag i alla fall funnit några få.
Men det var en fin dag att ta lite bilder medan vi letade.
Asplöv i olika färger. Vid avverkningen för många år sen lämnades några aspar som vuxit sig höga och helt eller delvis dött men de pryder sin plats på något sätt.
En tjusig schal till smala trädet. Är det det här som kallas vril och kan bli till vackra skålar i skickliga hantverkares händer?
 
Trattkantarellerna är på gång och några sådana plockade S i plastpåse. Isch, korg, tyg eller papperspåse är väl bättre men man tager vad man haver.
Jag har kvar så många torkade sen tidigare år så jag låter henne ta alla, hon som har större familj än jag också så de går åt.
 
Vi gick ända upp till bergsknallarna där vi brukar fika och där jag vissa år hittat lite gula men inte ens där fanns de. Men fint är det i höstsolen så vi kramade lite träd..
..och visade fina schalen från Keukenhof i Holland.
Sakta vandrade vi runt och hemåt. Lingon fanns det i massor men till att plocka dem fanns ingen ork.
Eller lust heller då jag redan har någon liter av dem hemma. Jag är ingen som gör lingonsylt och äter till allt utan jag brukar nöja mig med att baka bröd med lingon i. Här är också en riktigt stor, delvis övervuxen myrstack med lingonris.
Lingon är också bra som förebyggande mot urinvägsinfektion. Först var det tranbär man skulle äta men sen hörde jag att lingon var lika bra om än inte bättre så dem äter jag om jag känner att det är på gång. Jag har t.ex alltid med dem på resa och tar några varje morgon. Hittills har det fungerat bra.
 
Förra helgen var intensiv med bl.a. ett besök på VK:s storloppis. Där gjorde jag dessa fina fynd för 10, 30 resp 30 kronor.
Skålen är Majolika, flickorna skulle vara gjorda av någon Lynn (som jag inte hittat på Google) och lilla blomsterflickan är en Bourelius. Ja, inte så viktigt när man som jag tycker de är söta och passar i hemmet :).
 
Idag vaknade jag och mådde riktigt bra för en gångs skull men så högg det till i mellanryggen när jag stod vid tvättstället och böjde lite bakåt. Isch, må det gå över snart. Voltaren har jag smörjt in, men det är rörelse som gäller, känner jag. Så fort jag suttit stilla ett tag hugger det till igen, som nu t.ex.
 
Ha en fin helg!
 
 
 
 
#1 - Lena%2520i%2520Wales

När man läser din text och ser dina bilder kan man inte förstå att du var oinspirerad! Så vackert!
Vilka fina fynd!
Ha en fin weekend!