Barbro S

Mot havet
Bara en kortis blir det idag då jag både är bjuden på födelsedagskalas tidig eftermiddag och senare på kvällen ska på restaurang Orangeriet med Umegänget för god mat och boulespel. Rolig kombination som jag inte prövat förut.
 
Igår hade vinden mojnat och några gluggar fanns i molnen så vi åkte ut till Holmsund, egentligen för att hälsa på hos några, men då de var inte hemma lyckades jag övertala min måttligt naturintresserade vän att låta mig andas lite havsluft. Först ett stopp vid bäcken för att leta strömstare.
Ifjol var första gången jag lyckades få se den men även igår visade sig den pigga fågeln, badandes och fiskandes i bäcken. Bara en dålig bild blev det men ändå ett roligt möte. Här är bäcken där strömstaren var alldeles nyss :). Ifjol publicerade jag några bilder även om inte de heller blev bra, klicka här om du vill se dem.
 
Mestadels öppet vatten men lite is hade frusit till av nattens minusgrader.
En skön men lite halkig promenad längs bäcken som jag avbröt ganska fort då jag inte ville skrämma iväg strömstaren helt. Vi åkte vidare ut mot Lövön ända ut mot havet med i stort sett helt öppet vatten.
Fina blåfärger av molnen. Ja, lite is närmast land ser ni även på nästa bild.
Jag mötte en fågelskådare med tubkikare som rekade inför dagens Ume Bird Race då det gäller att se så många arter som möjligt på drygt 6 timmar. Här fanns inte en fågel i sikte denna dag.
Jag tycker det skulle vara roligt att få vara med och leta fågelarter i januari men har inte några riktigt fågelintresserade vänner, tyvärr. Mannen föreslog att jag skulle anmäla mig och vara med på festen efter racet för att lära känna några, men så modig är jag inte. Jag försökte ifjol få vara med i något lag via Facebook men fick inget napp då heller.
 
De har i alla fall fått en fin dag att vara ute i för idag lyser solen och det är bara -1°. Jag får väl nöja mig med kalas och godsaker istället. Inte så dumt det heller :)! Ha en trevlig helg!
 
 
 
#1 - Lena i Wales

Fullt ös! Hoppas du haft en trevlig eftermiddag och får en lika trevlig kväll!
Tack för fina bilder!