Barbro S

Midsommar
Nu har jag bott i stugan en dryg vecka, men pga regn och kyla flyttade jag faktiskt hem igår. Stugan är inte vinterbonad och jag frös. Vi har elelement men det blir inte så skön värme att köra dem någon längre tid.
Desirée sitter hellre ute under stugan när det regnar än är inne och myser vid brasan med mig om jag nu behöver något att skylla på.
 
Det är tur att vi bor så pass nära att det är hyfsat lätt att sen återvända till stuglivet när de värsta regnen passerat. Luften vid sjön är så mycket friskare än här hemma och ändå växer också här skägglav på träden i lilla skogen bakom.
Nu grönskar det verkligen skönt och alla andra färger kontrasterar så fint. Till och med maskrosorna gillas. Men så fort de blommat färdigt rycker jag bort dem för någon spridning önskar jag inte :).
 
Desirée är den som trivs bäst i stugan. Tusse är fortfarande ängslig för besök av katterna som året om äger reviret. Speciellt den svartvita Sixten som gjort livet surt för dem båda i åtminstone två somrar genom att sitta under vår terass många timmar per dag för att försöka stjäla till sig lite mat och samtidigt ge mina katter obehag och ibland fysisk smärta.
 
I år har han inte visat sig och det kändes så skönt, men vi alla spanade och undrade när han skulle dyka upp. I förrgår fick jag veta av en granne att han inte var kvar hos familjen längre. Åh, vilken lättnad. Den andre revirkatten Felix har varit betydligt lättare att möta. Han passerar och morrar till åt de mina men stannar aldrig länge. Jag har försökt men naturligtvis går det inte att förmedla till Tusse att han kan sluta spana efter Sixten. Så småningom inser han nog det själv.
 
Däremot blir han så glad att få komma hem till Glassgränd och övervaka sitt eget revir.
Från träd och sten blickar han ut över grönskan.
Med dessa hälsningar från mina små och en vacker soluppgång från Kulla önskar jag er alla en Glad Midsommar!
Kl 1.15 den 20/6.
 
Idag är det faktiskt uppehåll med blå glimtar bland de vita molnen. Jag och vännen väljer att behålla traditionen och åker faktiskt ut till stugan för att äta matjesill till lunch med jordgubbar till efterrätt som vanligt. Ikväll blir det grillning med honom och vännerna från UMeGänget. Varmt klädda måste vi vara men ute hör till en midsommarafton.
 
 
#1 - Lena i Wales

Så vackert vid stugan!!!
Sköt om dej!