Barbro S

Gran, is och frusna fåglar
I söndags lyckade jag få med mig mannen i mitt liv på ännu en isig promenad. Vi tog bilen till Älvtået (som hade stängt, men vi lånade parkeringen) och promenerade sen ner mot älven vid Gran, som en gång i tiden, 1700-talet, huserat ett landhövdingsboställe. Det berättas mer om det på en informationstavla vid lilla Häradsvägen längst till vänster. 
En åker som snart blir sjö ett tag innan den blir åker igen.
 
Jag nästan tvingade honom att ta med broddar då jag anade att det kunde vara halt men att det var fullt så halkigt hade jag inte kunnat gissa.
Utan broddar hade jag inte gått där, men vi mötte några tappra som försökte. Någon hade också kört en bil ner till handikapparkeringen närmare älven. Skulle inte vilja köra uppför på denna helt osandade isväg.
 
Jag hade hört att det skulle finnas sångsvanar där men många var de inte.
Fyra Kanadagäss kom promenerande från en annan vak mot de sex svanarna. Tre av dem syns ovan. Solen sken men oj, vad de såg ut att frysa.
Hoppas de klarar sig. Fler och fler fåglar kommer hit för att rasta innan de flyger vidare norrut för att häcka läser jag i Facebook-gruppen "Fåglar i Västerbotten" där många visar fina bilder. Senast igår en vacker trana i närheten av IKEA på Söderslätt.
 
Här ett annat öppet stråk i Umeälven men inga fåglar syns till.
Många båtar vilar i väntan på. Som ni ser var det huva på då vindarna stundtals ven iskallt, men....
...jag njöt ändå en stund i solen.
Vill alltid stanna längre men...vi är olika.
 
Den fina restaurangen Älvtået ska visst inte ha sommarcafé i år utan bara kvällsöppen restaurangverksamhet.
Synd, för det är ett jättefint ställe att besöka efter en cykeltur eller vandring längs Strandpromenaden vidare Häradsvägen mot Grubbe.
 
Vi åkte sen in till stan för att ta ett fika på trivsamma Kulturbageriet. En jättegod ostmacka på eget bröd, med absolut den rätta sega tuggkänslan, till en kopp te. Även idag värmer solen så skönt men jag väntar på en hantverkare som ska titta på mina fönsterbrädor som jag vill byta ut. Senare blir det After Work med en väninna, fd arbetskamrat från Dragonen.
 
Ha en trevlig helg!
 
 
#1 - Lena i Wales

Ser verkligen isigt ut, men ack så vackert! Fast väldigt vintrigt.
Önskar dej en trevlig helg!