Barbro S

Promenad på isen
Vilken sportlovsvecka det måste ha varit för de som har sånt och vilket underbart väder för oss andra daglediga. Förra veckan blev det skidor söndag, tisdag och söndag igen samt en stunds vandring på havsisen vid Ljumviken med vännen min förra måndagen.
Han har bott i de trakterna både i barndomen och senare så han blev kanske lite vemodig över alla minnen. Solen gassade i alla fall och det var härligt njutbart att gå på isen då blåsten lämnat bara ett tunt snölager plus att det fanns skoterspår att vandra i också.
Röken bolmade från Holmsunds hamn/industriområde eller kanske den kom ända från Obbolafabriken. Förr i tiden stank det ofta från massafabriken, sulfit eller sulfat. Man sa att "det luktar obbola" men numera är det sällan man förnimmer någon doft alls från de trakterna.
Isen gör lite konst runt en uppstickande sten eller så blir det mjuka former som nedan.
Vindkraftverken orkade knappt röra sig så vindstilla var det. Lite snabbare eller rättare sagt mycket snabbare var dessa två tjejer med skoter och skidor.
Här anar man inte farten men ni skulle varit med när de svischade förbi oss längre ut mot havet. En rasande fart att åka skidor på. Jag tänkte bara på vad som kunde hänt om något hinder stoppat skidorna. Sån är jag, oroar mig för allt möjligt jag ser, ett tydligt arv från min mor som var ängslig att jag och mina syskon skulle göra illa oss. Ibland lite väl irriterande! Här gick allt som geschwint i alla fall och de såg ut att njuta fartens tjusning.
 
Så småningom tog vi oss upp på stugvägen och gick förbi alla mer eller mindre tjusiga villor/stugor tills vi kom till en mindre skogsstig.
Vintervackert, inte sant?
 
Vi valde en lite mer upptrampad stig genom skogen. Där hittade jag en lockande skylt men fick inte med mig mannen i mitt liv.
Jag ville utforska men han hade redan varit där!! Solens strålar strilade fint genom träden.
Jag hade kunnat gå mycket långsammare för att riktigt få fylla lungorna med den friska luften men...vi var ju två som var ute.
För mig var det bara en skön utflykt men vännen ser lite dyster ut. Kanske sorg över tid som svunnit?
Vindstilla var det som sagt, här är beviset!
Vi åkte vidare till det relativt nyöppnade Skärgårdscaféet där de gjorde oss varsin räkmacka medan vi väntade. Jättegoda!
 
Tisdagens skidtur ägde rum på Mariehemsängarna i strålande solsken med efterföljande fika i Bräntbergsbacken och igår följde systerdottern med till Kulla för en skidtur på sjön. Den blev tuff då inget skidspår fanns att tillgå så vi fick ploga/kliva framåt själva. Snön var plusgradsmoddig och vi sjönk ned ganska mycket vilket känns i benen idag.
Här syns vårt spår. Jag visar upp huvudbonaden av någon anledning, kanske för att jag inte iddes plocka upp stavarna då vi nu tog en vilopaus. Bilden är tagen av AS, min systerdotter.
 
Inte förrän vid kom över till den större Piparbölesjön fanns det fina spår att åka efter. Då gled jag iväg riktigt snabbt en stund vilket också känns i lårmusklerna men det var verkligen en njutning att få sträcka ut sina rörelser ordentligt.
 
Tyvärr hade jag glömt apelsinen i ryggsäcken som vi lämnat vid stugan. En sådan paus hade gjort gott. Men då blev vi desto gladare när vi kom åter och så småningom fick slå oss ned vid härbret för lunchmackepaus.
A ljublar och jag vill inte vara sämre.
Så härligt kan det vara i naturen. Jag hann hem och vila en kort stund innan det var dags för mitt yogapass men efter det var jag helt slut. Jag orkade bara se "Mästarna mästare" innan soffan och senare sängen tog över.
 
Idag hade vi lite härlig sol på förmiddagen när jag tog en promenad till Coop Forum för att skicka iväg ett paket. Där mötte jag en kvinna som jag så väl kände igen men inte mindes namnet på eller vem hon var. Jag chansade och tog kontakt, frågade om hon möjligtvis hade bott i Grisbackaänget. Och det hade hon :)! Så roligt med en pratstund om barndomsbyn och de som bott där. Ett värdefullt tips fick jag om en annan person som var mycket intresserad av byns historia som jag kan ta kontakt med. 
 
Ikväll fortsätter bridgekursen och jag hoppas mer fastnar så det blir lite lättare.
 
Önskar er en fin vecka!
 
#1 - Lena i Wales

Så fina vinterbilder och så fjärran från där jag är.
Räkmackan skulle jag inte säja nej till!!!!
Ha en bra weekend!