Barbro S

Kroatienresan, del 1
Jag har nyss kommit hem från en vecka i Kroatien full av nya intryck och upplevelser. Eftersom jag ännu inte landat helt här hemma, fast två dagar har gått, blir det ett ganska kort inlägg idag.
 
Här i Umeå fick vi igår kväll första snöfallet som faktiskt låg kvar till morgonen, men det tinade som tur var bort ganska snabbt. Då kan jag minnas första intrycket från Makarska istället.
Vi anlände till hotellet vid lunchtid. Efter att ha etablerat oss på rummet, snabbpackat upp det som behövdes för en solig dag på stranden gick vi raskt ned dit. Man fick låna med sig en handduk från hotellet (mot deposition av 50 kuna) och sen vandrade vi ca 10 m rakt ned på den steniga stranden. 
 
Ganska snart låg jag i vattnet och njötflöt:).
Små runda stenar som rörde sig under fötterna när man gick upp och ned ur vattnet. Lite ansträngning men inte mycket utan mest bara skönt. En del ville ha badskor men jag är härdad efter alla barr och kottar jag klivit på i stugan. Salt måste vattnet ha varit för man flöt hur lätt som helst och djupt blev det fort, vilket jag inte förstod förrän jag försökte nå botten och den inte var där! Så kristallklart härligt vatten.
 
När vi blev hungriga följde vi strandpromenaden en bit bort till en trevlig restaurang och beställde något litet då det inte var så lång tid kvar innan stora buffémiddagen. För min del tre små bruschetta med räkor och ost. Jättegott!
 
Det här såg vi bl.a. på havet. En stor trut och en massa måsar på en flotte vilket jag förstås måste fota.
Annars var det ganska glest med fåglar i Kroatien, upplevde jag. Bara en massa duvor i städerna.
 
Jag avslutar med en kvällsvy från vår balkong på sjätte våningen. Åt ena hållet mäktiga berg, Biokovo.
Vyn åt andra hållet kommer från nästa morgon, söndag den 15/10. 
 
Nu raskt iväg till bridgespel. Ha det så gott!