Barbro S

Båttur på Vltava
Vår promenadguidning fortsatte med en skön båttur på floden Vltava. Femtio minuters vila var gott för fötterna som trampat kullersten flera timmar. Vi blev bjudna på en glass eller en pepparkaka.  Deras pepparkaka är lite tjockare och mildare i smaken än vår. Inte pga av det men ändå så valde vi varsin glass. 
Här helt okända människor men utsikt mot Karlsbron som vi snart skulle åka under.
Härligt att långsamt glida under bron. Strax bjöds vi också på förfriskningar då vi valde varsin öl. Denna sort var lite beskare än de andra vi smakat. Inte god enligt min smak. Pilsner Urquel tror jag märket var.
Gott mår vi ändå. Vid vårt bord satt två unga tjejer från London och en kille från Canada, men ursprungligen från Bulgarien. De pratade mest med varandra men vi deltog i konversationen ibland. När vi tog på oss våra nyköpta kepsar för dagen tyckte de att vi var så fräna :) You guys are so....kommer inte ihåg det engelska ordet just nu.
Många andra båtar mötte vi, stora som små. Byggnaden i mitten är Rudolfinum som jag nämnde i mitt första inlägg om Pragresan. Klicka här om du vill läsa det eller se bilderna bara.
 
Många broar finns men jag fascineras mest av den prunkande grönskan i denna fina stad.
En fin kvinnoskulptur liknande dem man kan se på vissa äldre båtar, förmedlar fart och framåtsträvande.
Nu har vi vänt och närmar oss Karlsbron från det andra hållet.
Upp på land gick vi medan guiden berättade om hur högt floden brukat stiga när det regnar ordentligt. På denna husfasad ser man markeringar hur högt vattnet nått olika översvämningsår.
Längst upp nådde det 2003 hela 7 meter högre än normalt.
 
Karlsbron passerade vi igen. Där fanns ett helgon avbildat med en bild som man skulle röra vid för att få någon önskning uppfylld. Det ville väninnan som önskade gott för en nära vän som drabbats av cancer. 
Till vänster rörs det också men det var ett senare påfund att där skulle man ta om man ville återvända till Prag. Vilka idéer de har, men se så rent det blir där folk lägger sina fingrar.
 
Genom porten gick vi. Den var dekorerad med små skulpturer på gatusidan.
Till vänster om oss står då den omtalade kung Karl IV som jag inte minns från skolhistorian. Jag trodde att alla Karl-kungar var svenskar men fel hade jag :).
I stor folkmassa och trängsel gick vi vidare in mot den gamla staden för att äta lunch i en medeltida restaurang.
 
Vädret här hemma bjuder på moln. Vi har inte sett solen sen förra fredagseftermiddagen då jag spelade golf med H och faktiskt lyckades sänka mitt handicap med två poäng. I den här farten kanske jag når mitt mål, 36 hcp när jag är 70 år! Fast helst före förstås :).
 
Jo, solen har glimtat fram ett par minuter max några av dagarna men alltid har molnen tätat himlen snabbt igen. Idag hade jag hopp om mera sol då alla moln gled iväg sent igår kväll så att natten blev kall och visade en fin halvmåne. Lite frost (årets första) blev det av  en enstaka minusgrad. Växterna har inte tagit skada då det bara var någon timme det var så kallt, men inte blev det en solig dag därefter. Nähä, molnen tog över genast det blev dagsljus. Så trist! Jag har verkligen solabstinens denna septembermånad.
 
Ändå har jag en trevlig helg framför mig. Idag bjuder jag en väninna på god middag, i morgon blir det utflykt till skogen för att leta kantareller och på söndag födelsedagskalas med släkten. Jag önskar er också en givande helg!