Barbro S

Gladiolus
Tyvärr har jag inte återfått lusten att blogga även om just nu lite tid finns. Ute vräker regnet ner sen ca kl 3 i natt och katten jamar envetet att han vill ut trots det. Ja, jag har låtit honom gå ut några gånger och sen torkat den dyblöta vännen när jag fått in honom igen, men inte en gång till. En väninna har bjudit på brunch kl 13 idag så snart ska jag hämta en annan väninna som fått samma inbjudan och köra dit.
 
Förra veckan innehöll mycket trevligt. Bl.a. en surströmmingsfest på ett koloniområde. Vi tog en liten promenad innan efterrätten och där tog jag denna bild på de vackra gladiolusarna.
Min bror hade sådana runt sin lilla damm när han levde före 2005. Även dahlior som ni ser i bakgrunden fanns i hans fina trädgård. Numera bor min brorson med fru i det huset och odlar sina växter i den trädgården som en gång för länge sen anlades av en riktig trädgårdsmästare, min brors första frus morfar på 30-40-talet, tror jag. Tiden vet jag inte säkert. I terasser ner mot Umeälven på Backen ligger den.
 
Jag tyckte mycket om när han kom med en bukett på dessa vackra blommor på min födelsedag, tillsammans med äpplen och annat gott från trädgården. Jag som nyss fyllt år. Likaså mina katter som igår blev 12 år utan att jag uppmärksammade det alls.
 
Jag tänkte bara på mig själv igår då jag besökte stadens Smakfestival tillsammans med vännen. Tre olika smakportioner för 40 kr styck provade vi på och tyckte om dem alla. Många fler hade gått att smaka om vi nu hade orkat det, men tre räckte. Senare på dagen spelade jag bowling med UMeGänget vilket vi avslutade med att äta middag på restaurang Mix på Mariedal. Men katterna fick som vanligt gott och nyttigt av mig. Jo, dagen innan fick de ju smaka delar av laxfilén jag lagade till mig och vännen, med läcker gul kantarellsås. Nej, ingen sås till de fyrbenta.
 
Affärsmännen vill att vi ska kalla området Mariedal/Ersboda för Stora Birk och kommunen vill att vi ska kalla Kajen för Skeppsbron där ovannämnda festival pågick i fyra dagar, men jag gillar de gamla namnen bättre.
 
Så, lite fick jag nedskrivet i alla fall. 
 
 
#1 - Lena%20i%20Wales

Härligt att du inte slutat helt och hållet med bloggandet, utan gör lite inlägg då och då.
Jag har inte haft tid att titta in på sistone, men nu ska jag vara lite ledig igen.
Vad härligt med surströmmingsfest! Längesedan jag var på en sådan.
Önskar dej en fin fortsatt dag!

#2 - Lena i Wales

Konstigt namn jag fick ovan!!! Har ändrat nu.

#3 - Hanna Karlsson

Gladiolus är så vackra blommor!