Barbro S

Grönskande Uppsala med slottet
Tja, rubriker är inte alltid lätt. Jag är fortfarande kvar den 5 maj i Uppsala då sommarvärmen fick oss att vara mest utomhus. Vi promenerade sakta mot centrum och jag njöt av grönt gräs, nyutslagna löv och sommarklädda studenter (gissar jag) . Ett mysigt hus vid en park, kanske en läroanstalt av något slag.
I parken före såg vi en samling studenter iklädda bl.a. tyllkjolar diggandes lite mysig musik från min tid, 70-80-tal. Vi gick vidare mot Botaniska trädgården, fastnade för lite färgglada tulpaner på vägen dit.
Väl framme var det så här fint, somriga gröna och blå färger och jag med barnvagn i trädskugga.
Jag skickade hem denna bild till vännen i Umeå så han fick sukta lite efter sommarvärme. Men det var inte så dåligt där heller förutom kallblåst. På söndagen när jag var hemma igen blev det betydligt varmare.
 
Fiket i huset mittemot var stängt men på andra sidan vägen där det kanske var mer botaniskt fanns ett annat café.
Än så länge mest jordfärgat men nu någon månad senare är det säkert mycket finare i blomstersängarna. Café Victoria heter fiket med en lång kö till kassan.
Länge stod jag i kö utomhus men när vi kom in genom dörrarna såg jag först ingenting pga ljuset ute, men sen upptäckte jag att det inte var så långt kvar.
En linnebit frestade. Tosca är jag också väldigt förtjust i men nu var det mat som gällde då det var lunchdags. Utomhus hade A med M i vagn valt en mysig plats.
Vilket gladde mig mycket som synes. Caféet bjöd på jättegott bröd som jag smakade innan maten kom. A träffade en bekant som också visade sig ha koppling till Umeå.
Äntligen kom vår färskpotatissallad, min med vegetariska röror och A:s med skinka (fast hon beställt lax). 
Jättegod var den och härligt mättande fast det ser ganska lite ut, märker jag nu :). Efter en skön stund i trädgårdsfiket strosade vi vidare mot slottet.
Lite närmare här en port som vi inte gick igenom, med barnvagn så förståeligt.
Istället gick vi runt slottet med fin utsikt över staden.
Domkyrkan med de två tornen ser man lite överallt.
Från slottets innergård ser man långt. Även jag ville fotas med denna vy.
Upp till klocktornet kunde man också gå men vi avstod då där var gott om trappor.
Så fint med sommarstrosande människor överallt och även de som slagit sig ned på en filt för att ha picknick i parken nedanför. Vi hade tid att ta hänsyn till då jag skulle hem samma dag men jag var jättenöjd att ha fått så mycket sommar på en dag.
 
Linné dök upp på en liten plätt på hemvägen.
Till Linnéträdgården gick vi dagen innan men aldrig in då nästan inget växte än. Då har jag kvar ett fint ställe att besöka senare :). 
 
M började vakna till och hade show i vagnen.
Charmtjej, inte sant? Även hemma fanns glädjen kvar
Hon har en härligt spjuveraktig blick, tycker jag.
 
Efter lätt middag tog jag bussen ner till stationen för att åka hem. Lite tidig var jag och hann ta några bilder.
En skulptur liknande denna har vi också här i Umeå, den är mer guldfärgad och står vid Strömpilen, samma konstnär. På bussresan till stationen såg jag att varje utecafé var fullsatt och så här såg det ut framför stationsbyggnaden.
Jag frågade en väktare om det var en speciell kväll, men hon svarade glatt att det bara var sommarvärmen som lockat ut alla.
 
Sista bilden innan jag klev på tåget kl 19.07 var cykelparkeringen som är gigantisk.
Här i Umeå har de försökt anlägga cykelparkeringar i anslutning till järnvägs- och busstation men bara enstaka cyklar står där. Vi är bortskämda med att kunna cykla ända till centrum och parkera nära Rådhustorget, men det är en hel del klagomål på folk som cyklar på gågator och trottoarer. I Uppsala fungerar det bättre med bara gående i absoluta centrum, upplever jag. Ju mer vår stad växer måste vi nog också klara av att lämna cykeln längre bort, det handlar ju bara om ca 100 m.
 
Ca 7 timmar tog tågresan. Jag läste en bok av Katarina Mazetti som utspelade sig i 70-talets Umeå, löste fyra Sudoku, åt ofta, pratade med stolsgrannen bredvid som också gillade fåglar som jag och halvsov sista biten från Härnösand ungefär. Min käre vän var snäll och hämtade mig på stationen kl 2 på natten för skjuts hem. Det uppskattade jag mycket.
 
Idag har vi äntligen fått en rejäl men tyvärr för kort regnskur. Det blev i alla fall blött på marken och pölar som ligger kvar nu några timmar senare. Blåmörka moln ger förhoppning om mer vått. Bara +12° och kylig vind gör att det är skönt att sitta inne och blogga klart om Uppsalaresan.
 
Nu är systerdottern med familj här uppe för att bl.a. fira dop i Bygdeå Kyrka på söndag. Där döptes och konfirmerades hon också för 35 resp 20 år sen. Efter det planerar jag att flytta ut till stugan någon dag kommande vecka, beroende på vädret.
 
Önskar er en fin helg! 
 
 
#1 - Lena i Wales

Vilken liten gosing!
Roligt med lite Uppsalabilder, är ju där då och då, så känner igen mig.
Trevlig helg önskar Lena från ett grått Wales